Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Försvinnade vy. Risken finns att Wheels and Wings måste flytta från Getteröfältet.

    Wheels and Wings 2013 riskerar att få ställas in

    Wheels and Wings kan komma att ställas in. Gräsytan ute på Getterön är för dålig och håller inte för arrangemanget.

    – Alternativet är att vi kan hitta en annan plats att vara på, säger Anders Blixt, ordförande i Varbergs flygklubb.

    Warbergs automobilklubb och Varbergs flygklubb har arrangerat festivalen under flera år och i år lockade den 16 000 besökare. Cirka 4 100 fordon ställde ut på Getterön, det var flyguppvisning och sedvanlig cruising genom centrum.

    – Tyvärr är det så att fältet har blivit eftersatt i väntan på en asfaltering av banan. Nu när den inte blir av krävs det att man börjar dränera så att man kan tömma gräsytan från vattnet, berättar Anders Blixt.

    Ekonomiskt skulle ett inställt Wheels and Wings påverka arrangörsklubbarna mycket hårt. Flera hundratusen kronor skulle de gå miste om. Även fler föreningar som hjälper till som funktionärer kommer att gå miste om intäkter.

    – Hela Varberg skulle påverkas ekonomiskt. Man räknar med att en turist gör av med 1 300 kronor per dygn. Många av de som kommer stannar i fyra dygn och arrangemanget har lockat tusentals besökare, säger Anders Blixt.

    Landningsbanan på Getterön är hårdgjord och klarar av den ökade belastningen i samband med flyguppvisningen. Men den övriga ytan där man måste vara blir som en sumpmark när inte vattnet rinner undan.

    Varför har det gått tidigare år?

    – Problemet har blivit värre och värre. Vi har kört med egna grusbilar och fyllt i där det gått igenom. Nu kan vi inte garantera det längre.

    Många utställare och knallar bokar en plats för nästa år redan när de åker hem. Så har de gjort i tio år. Någon information till dem om att arrangemanget kan komma att ställas in har inte gått ut.

    Beslutet om att gräsytan inte håller har tagits i ett möte mellan arrangörsklubbarna och kommunen. Stefan Eglinger förvaltningschef på Hamn- och gatuförvaltningen och verksamhetsansvarig för flygplatsen har suttit med på mötet och säger:

    – När det blev nej till en asfaltering av landningsbanan måste vi vara rädda om de ytor som vi har ute på flygplatsen. Det finns en risk att om vi anordnar evenemang som sliter på gräsytorna så kan det påverka flygsäkerheten i sista hand. Det är dilemmat som vi står inför.

    Han vet inte om det går att hitta en annan plats för arrangemanget.

    – Jag ansvarar för flygplatsen, inte för all annan mark som är kommunal, och det här beslutet är enbart kopplat till mitt ansvar för flygplatsen. Det räcker att det regnar en vecka så blir gräsytan så dålig att ett arrangemang i den här storleken inte går att hålla.

    HN har försökt att nå Gösta Karlberg, medlem i Warbergs automobilklubb och den som har ansvarat för cruisingen, utan framgång.