Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Samtidigt som koncernchefen Johnny Wärnelöv (till vänster) avviserar satsningar i Halmstad, meddelar han att Bengt Sjöholm (till höger) byts ut som vd för Tylö AB. Bilden är från augusti förra året då finska Helo Groups köp av Tylö presenterades.

    Tylö AB nyanställer tio

    Tylö AB:s finska ägare vill satsa på Halmstad och flyttar hit tillverkning från Tyskland och Finland. Trots lågkonjunkturen kan de 130 i Halmstad jobba kvar – samtidigt som drygt ett tiotal ska nyanställas.

    Helo Group Oy, som i höstas köpte Tylö AB, meddelade i  går i ett pressmeddelande att fabriken i Halmstad ska få en central roll inom koncernen som utvecklings- och produktionscentrum.

    – Många tillverkare i branschen skär ner på antalet anställda på grund av nedgången på världsmarknaden, men i Halmstad kan vi nu behålla personalen – och även utvidga, säger koncernchefen Johnny Wärnelöv.

    Exakt hur många nya jobb det blir vågar han ännu inte säga, eftersom det beror bland annat på orderingången, men medger att det blir mer än ett tiotal.

    Klart är att tillverkningen av ångrum samt basturum, som i dag sker i tyska Knüllwald, flyttas till Halmstad. Samma sak gäller tillverkningen av ånggeneratorer, som i dag sker i finländska Hangö.

    – Detta är varor som marknadsförs under namnet Helo. Därför ska vi på sikt bilda ett särskilt bolag för produktionen i Halmstad med ett neutralt namn eftersom fabriken inte bara ska tillverka grejer för Tylö, förklarar Johnny Wärnelöv.

    Namnet Tylö ska finnas kvar i ett renodlat försäljningsbolag.

    – Men det krävs att Tylö satsar mer på marknadsföring och distribution i dagens hårdnande konkurrens, säger Johnny Wärnelöv.

    Han pekar på att Helo Group bara har omkring en femtedel av världsmarknaden.

    – I Sverige är Tylö jättestora, men på viktiga marknader som Ryssland, USA och Tyskland slåss man mot starka inhemska aktörer. Där krävs det mer för att synas.

    Johnny Wärnelöv menar också att konkurrensen om hushållens pengar har hårdnat.

    – Håller man sig inte framme investerar folk i  stället i ett nytt kök eller nytt badrum. Därför måste vi få ut demoex av basturum och annat i fler länder så att tänkbara kunder inte bara är hänvisade till broschyrer.

    Att Bengt Sjöholm i samband med omorganisationen får lämna sin befattning som vd för Tylö AB anser Johnny Wärnelöv är odramatiskt.

    – Var tid kräver sin chef. Vi är jättenöjda med vad Bengt Sjöholm åstadkommit, men nu söker vi en vd med erfarenhet av marknadsföring. Även om Sjöholm är duktig är vår bedömning att det inte är hans starkaste sida.

    Har konflikten mellan Bengt Sjöholm och en av Tylös tidigare ägare, Mats Jansson, påverkat beslutet att byta ut honom som vd?

    – Nej, jag kan inte ens detaljerna i det bråket – det är inget som vi i koncernledningen har följt, säger Johnny Wärnelöv.

    Han räknar med att en ny vd är utsedd i september och säger att de har ett antal förslag. En detalj i sammanhanget är också att Tylö mister prickarna över bokstaven ö i det nya koncernnamnet Tylo Helo.

    – Men produkterna ska fortsätta att heta Tylö.