Sef:s generalsekreterare Mats Enquist hävdar dock att allsvenskan, som högsta herrserien hetat sedan 1924, inte kommer att byta namn. Han skriver på Twitter:
"OK. Många spekulationer nu... Låt mig då säga: Allsvenskan kommer inte att byta namn. Punkt!".
Några fler detaljer om affären ger han inte, utan hänvisar till allsvenskans upptaktsträff som hålls i Stockholm på onsdag.
Namnsponsor inte ovanligt
Det är inte ovanligt att stora europeiska ligor, likt Premier League i England, har en namnsponsor och sedan många år döps många arenor, även i Sverige, efter stora sponsorer och företag.
Eva Ossiansson, varumärkesdoktor på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, nämner Volvo ocean race som ett lyckat sådant exempel. Att DHL:s förvärv av allsvenskans namnrättigheter kommer att bli framgångsrikt är hon dock inte säker på.
- Man kan ju fråga sig på vilket sätt DHL tycker att deras varumärke lirar bra ihop med fotboll, säger hon.
Otydlig koppling
När det kommer till företag som agerar sponsorer i idrottssammanhang går det inte alltid att hitta någon tydlig koppling mellan idrotten och varumärket, anser Ossiansson. I stället kan det handla om ett intresse från exempelvis en vd eller ledningsgruppen.
- Men om DHL har köpt namnrättigheterna så borde det rimligen finnas en plan för hur dessa ska användas.
Under några år på 1980- och 90-talen hette Svenska cupen i fotboll för herrar formellt Skandiacupen även om de flesta medier och fans inte använde den beteckningen.