Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Per tonsatte tidlösa dikter av Rilke

Nu släpper Per Thornberg ”Guidelines”, hans första egna platta med text och sång. Tenorsaxofonisten från Söndrum har tonsatt poeten Rainer Maria Rilke.

Per Thornberg har med sig saxofonen när vi träffas på Regnbågen i Halmstad. Han har övat på det sommarlovstomma Sturegymnasiet, eftersom hemmet i Söndrum är fullt av hantverkare.

Det är också därför vi sitter på Regnbågen som är något av ett andra hem för Per. Konditoriet startades 1958 av pappa Ingvar och drivs i dag av Pers bror Magnus.

– Jag jobbade också här som ung men valde musiken, säger Per som i dagarna ger ut sin åttonde fullängdare i eget namn.

”Guidelines” spelades in i våras i Rydslund utanför Getinge, i en studio ägd av Magnus Helgesson – slagverkare i Halmstadbandet Paintbox.

– Jag gillar att jobba med honom, vi bollar idéer och Magnus har stor del i musiken. Han spelar trummor och har lagt på en del ljudeffekter, säger Per.

Han har sina rötter i jazzmusiken vilket förstås hörs på skivan som även har drag av klassisk musik, folkton och världsmusik.

”Guidelines” är till största delen instrumental – men inte helt.

– Jag har tonsatt fem korta dikter av Rainer Maria Rilke, som är översatta till engelska. Det är första gången jag har med sång på en egen platta, säger Per.

Han berättar om hur han stötte på texter av den tyske poeten – som levde 1875-1926 – och blev helt fascinerad.

– Dikterna var tidlösa och tankeväckande, och när jag läste dem kom musiken. Sedan gällde det att få till det så att varenda stavelse lät rätt musikaliskt.

Per ville att Linnea Olsson, cellist och sångerska i Paintbox, skulle sjunga och anpassade sångerna till hennes röst.

– Resultatet blev till och med bättre än vad jag hade vågat tro. Linnea sjunger helt fantastiskt, det är något speciellt med hennes uttryck.

Linnea spelar även på ”Guidelines” liksom basisten Gicken Johansson, den tredje medlemmen i Paintbox.

– Jag har handplockat musiker till varje spår, säger Per.

Detta innebär en stor bredd på skivan som speglar flera av kompositörens pågående projekt, bland annat ett duosamarbete med slagverkaren Beppe Wackelin och en kvartett baserad i Stockholm – där Pers son Max spelar kontrabas.

– Blandningen blir ett bokslut över var jag står i dag, säger Per.

I detta ingår ett nothäfte för alla som själva vill spela låtarna på ”Guidelines” (men man bör nog vara en rätt hyfsad musiker för att fixa det).

– Det är min 23:e bok, säger Per som gav ut sin första pedagogiska handbok i improvisation 1993.

– Den 24:e ska jag börja skriva i sommar, på Capri.

Per har fått ett stipendium och tar med sig sin fru Eva till den italienska klippön i juli, närmare bestämt till en gästbostad på Villa San Michele.

Jag blir grymt avundsjuk och det gör så ont att jag nästan vill avbryta intervjun. Jag har varit på Capri en enda dag i mitt liv och det är en av världens vackraste platser.

– Jo, alla som har besökt ön säger samma sak och det ska bli spännande att komma dit, säger Per och ser oförskämt glad ut.

Vistelsen på Capri har även en koppling till ”Guidelines”; Rainer Maria Rilke har bott där.

– Förhoppningsvis får jag inspiration till att tonsätta fler av hans dikter.

Hm... du vet väl att det är fruktansvärt hett där i juli? Jag säger det mest för att sänka dig, jag brinner fortfarande av avundsjuka.

– Jo, men jag är morgonmänniska och jobbar mest på förmiddagarna, när det är svalare. Dessutom ska jag jogga inför en halvmaraton i Malmö i augusti. Jag lär få bra träning i att springa i uppförsbackar, säger Per Thornberg.