Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

omslag2011_3d-300x276.png

Orgelsväng med trumpetstjärna

Andreas Hellkvist och hans maffiga hammondorgel är hjärtat och motorn i Trinity, som ett år efter konserten i Varberg släpper nya låtar som får mig att stampa takten.

Jazz

Trinity
”Get out” (Do Music/Plugged)

Sättet att omtolka jazzklassiker som ”Cherry” och ”Sweet Georgia Brown” med breaks känns igen från både debutalbumet ”Paris eyes” och ”Plays standards” – soloplattan med trions fenomenale trumpetare Karl Olandersson. Förutom att skicka snabba fraser högt upp i stratosfären eller spela ballader med värme har han dessutom skrivit min favoritlåt på skivan: den udda, knixiga ”Get out!”.

Med en stabil, konventionell trummis som Ali Djeridi och orgelbas med vänsterhanden och/eller fötterna istället för kontrabasist blir det gott om långa, rullande walking-partier. Eftersom det oftast svänger så det svartnar saknar jag sällan ett luftigare komp. Vill jag lyssna på friare orgelgroove väljer jag istället nya skivan ”Can we still be friends” med Le Système (Hoob records) – Halmstadtrummisen Michael Edlunds fusionrockiga duoproject med Fabian Kallerdahl, som inte är lika influerat av psykedeliska Hansson & Karlsson som Trummor & Orgel.

MEST LÄST