Tarabband bygger broar

Med arabisk musik från Sverige lockar de tusentals till sina konserter i Mellanöstern. I dag spelar Tarabband två gånger på Andersberg.

ANNONS
|

Tarabband kliver upp på scenen i Andersbergs festsal inför ett 30-tal skolbarn som fyllt de främre stolsraderna. Det är en, till antalet, något mindre publik än vad Tarabband gjort sig vana vid de senaste tre åren. Turnéer i Europa, Mellanöstern och Nordafrika har tillhört vardagen. I Jordanien, Palestina, Marocko och Tunisien kommer flera tusen personer på deras konserter.

– Det alltid kul med en annorlunda publik, men också med elever som inte har svensk bakgrund och som kan koppla sin historia till min som flykting, säger Tarabbands frontperson och låtskrivare Nadin Al Khalidi.

Hon och Gabriel Hermansson bildade bandet i Malmö för åtta år sedan. Tarab är arabiska för ”extas genom musik”. Tarabband är arabisk musik från Sverige.

ANNONS

– Det är arabiska rytmer i botten och tonspråket. Men det är vår egen blandning som enskilda musiker. I Sverige upplevs den som exotisk, i Mellanöstern som något nytt. Så det känns som att vi hittat en originalitet, berättar Gabriel Hermansson.

Det faktum att Nadin för 15 år sedan flydde från krigets Irak till Sverige präglar låttexterna och mellan låtarna berättar Nadin om sin bakgrund, sin flykt och vad som sker i det krigshärjade land hon tvingades lämna. När de spelar i Mellanöstern, förklarar Nadin, handlar budskapet i stället om hur Sverige öppnade sina armar för henne. Tarabband bygger broar.

– Om det medvetet eller inte spelar ingen roll. Bandet förstår mig och vad jag står för och vi har en respekt för varandra. Det är en ära att få spela ihop med dem, säger Nadin Al Khalidi.

Tarabband består av Valter Kinbom, slagverk, Romain Coutana, bas och sång, Nadin Al Khalidi, sång och saz, Filip Runesson, fiol, och Gabriel Hermansson, gitarr och mandole. I morgon (fredag)gör de ytterligare två spelningar på Andersberg, på Kulturfesten undereftermiddagen, och i Festsalen påkvällen.

ANNONS