En Scanialastbil på väg 55 utanför Strängnäs. Arkivfoto.
En Scanialastbil på väg 55 utanför Strängnäs. Arkivfoto.

Parlaments-ja till nya lastbilskrav

Utsläppen från nya tunga lastbilar bör minskas med 20 procent till 2025 och 35 procent till 2030, anser EU-parlamentet. Alldeles för mycket, anser industrin.

ANNONS
|

De nya koldioxidkraven röstades igenom i Strasbourg på onsdagen och sätter nu press på EU:s medlemsländer, som ännu inte kommit fram till syn på saken.

Parlamentets linje är tuffare än den som EU-kommissionen har föreslagit och får tummen upp av bland andra Centern, Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

"Det är ett viktigt steg på vägen, bokstavligt talat, mot minskad klimatpåverkan i transportsektorn", hälsar Fredrick Federley (C) via sms.

"Vi hade gärna sett mer ambitiösa mål på längre sikt, men detta beslut ger en tydlig signal för omställning till såväl lastbilsindustrin som sektorn i stort", säger Jakop Dalunde (MP) i ett uttalande.

ANNONS

"De nya reglerna kommer dessutom att leda till avsevärt lägre bränsleförbrukning, vilket gynnar både konsumenter och företag", anser Jytte Guteland (S).

Lastbilstillverkarna är inte lika förtjusta. Takorganisationen ACEA, Europeiska biltillverkarförbundet, kallar parlamentets linje för överdrivet aggressiv.

ACEA har endast velat se minskningskrav på 7 procent till 2025 och 16 procent till 2030 och hoppas nu att EU:s medlemsländer kan enas om en mer restriktiv linje när de behandlar frågan i december.

"Vi hoppas att de nationella regeringarna har en mer balanserad syn", skriver ACEA:s generalsekreterare Erik Jonnaert i ett uttalande.

Bryssel, TT:s korrespondent

Fakta: Nya utsläppskrav på lastbilar

EU-kommissionen föreslog i våras att koldioxidutsläppen på nya tunga lastbilar ska sänkas med 15 procent till år 2025 och 30 procent till år 2030, jämfört med utsläppen år 2019. I förslaget ingår även grav på hur stor del av marknaden som ska fyllas av noll- eller lågutsläppande fordon till 2030.

EU-parlamentet har under sin behandling av frågan höjt siffrorna till 20 procent år 2025 och 35 procent år 2030.

EU:s medlemsländer väntas bli enade om sin syn på saken först i december. Därefter inleds kompromissförhandlingar mellan deras linje och parlamentets beslut.

ANNONS