Utredare vid USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NTSB undersöker den trasiga motorn på Southwest Airlines-planet som tvingades nödlanda i tisdags.
Utredare vid USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NTSB undersöker den trasiga motorn på Southwest Airlines-planet som tvingades nödlanda i tisdags.

Krav på motorinspektion efter flygolycka

ANNONS
|

Amerikanska och europeiska tillsynsmyndigheter beordrar inspektioner av nästan 700 flygplansmotorer inom 20 dagar efter dödsolyckan i USA i tisdags.

Motorerna av typen CFM56-7B, som ska kontrolleras, liknar den som gick sönder och tvingade ett plan från Southwest Airlines att nödlanda i Philadelphia. En del från den trasiga motorn krossade ett av planets fönster och en passagerare omkom.

Enligt ett uttalande från USA:s flygmyndighet FAA kan ett trasigt rotorblad resultera i att motorn slutar fungera under flygning och att delar som lossnar skadar motorn och flygplanskroppen, och att trycket inne i kabinen sjunker.

ANNONS

Direktiven från FAA och den europeiska flygsäkerhetsorganisationen EASA tyder på en ökande oro, då ett liknande fel uppstod med samma typ av motor under en flygning 2016.

Inspektionerna av motorerna, som sitter i flygplan av typen Boeing 737, tar omkring fyra timmar.

Omkring 150 flygplan har redan kontrollerats, enligt myndigheterna.

TT-Reuters

ANNONS