Kvarlevorna efter en av de som dog i fredagens tågolycka bärs av sörjande inför en kremering i Amritsar under lördagen.
Kvarlevorna efter en av de som dog i fredagens tågolycka bärs av sörjande inför en kremering i Amritsar under lördagen.

Ilska och sorg efter tågolycka i Indien

Borde tågföraren ha känt till att det stod folk på spåren, eller var det upp till arrangörerna att varna om den årliga festivalen? Tågmyndigheter och lokala företrädare beskyller varandra efter den värsta tågolyckan på flera år i Indien.

ANNONS
|

Minst 59 människor dödades när ett tåg plöjde igenom en folkmassa i närheten av staden Amritsar i norra Indien på fredagen.

På videor upplagda på sociala medier syns hur åskådare vid den årliga Dussehrafestivalen tittar på fyrverkerier i fjärran, och brännandet av en avbild av guden Ravan, när tåget plötsligt dundrar in över spåren i mörkret.

"Borde ha stoppats"

- Jag har sett detta evenemang härifrån under varje Dussehra och det här har aldrig hänt förut, tågmyndigheterna borde ha stoppat tåget eller fått det att sakta ner, säger lokalbon Deep Kumari.

ANNONS

- Alla häromkring vet att brännandet av avbilden sker här och att en stor folkmassa samlas.

Men Manoj Sinha, minister med ansvar för driften av Indiens järnvägar, anser att myndigheterna inte kan hållas ansvariga för att människor samlas på spåren.

- Järnvägsmyndigheterna hade inte informerats om ceremonin. Varför hålls den just där? Det har inte inkommit någon varning, säger han vid ett besök vid olycksplatsen.

Vanligt med olyckor

Andra riktar ilskan mot en av ceremonins hedersgäster, den tidigare ledamoten i Punjab delstatsparlament Navjyot Kaur Sidhu, vars försenade ankomst till festivalen gjorde att den sköts fram några timmar, och därmed sammanföll med tågets genomfärd.

Polisen arbetar fortfarande med att försöka fastställa exakt hur många som dödades i olyckan.

Indiens järnvägar har under lång tid haft problem med säkerhet. Totalt har 49790 människor dödats i spårolyckor i Indien mellan 2015 och 2017, enligt uppgifter som landets parlament sammanställde i juli.

ANNONS
TT-Reuters

Fakta: Tusentals dödsoffer årligen

Indiens järnvägsnät är det fjärde största i världen och tåg är det huvudsakliga färdsättet i landet. Men underhållet av järnvägarna är dåligt och olyckor med dödlig utgång är vanligt förekommande.

I Indien finns hundratals järnvägsövergångar med särskilt hög olycksrisk, då de är obemannade och saknar bommar.

Enligt en undersökning beställd av regeringen 2012 uppskattades att omkring 15000 personer omkommer i tågolyckor årligen.

Källa: AFP

ANNONS