Italiens premiärminister Giuseppe Conte (med röd hjälp) framför resterna av Morandibron.
Italiens premiärminister Giuseppe Conte (med röd hjälp) framför resterna av Morandibron.

Genua blickar framåt – börjar riva olycksbro

Resterna av den kollapsade Morandibron i Genua har inneburit en smärtsam påminnelse för anhöriga till dödsoffren. Men nu har det mödosamma arbetet med att riva olycksbron inletts – vilket kanske kan hjälpa den italienska staden att gå vidare.

ANNONS
|

43 människor dog när 200 meter av bron rasade mitt under lunchrusningen den 14 augusti förra året. Boende i området har vittnat om att konstruktionen var i dåligt skick. Redan innan olyckan hände det att söndervittrad betong föll ner på hus och bilar.

I nästan sex månader har det som funnits kvar av bron stått som ett fasansfullt minnesmärke över tragedin. Egle Possetti, som förlorade sin syster, svåger och deras två barn, är glad över att hon snart kan slippa den.

- För oss har det varit fruktansvärt att se den trasiga bron. Och att veta att 43 människor förlorade livet och att de flesta av dem var unga människor, säger hon till nyhetsbyrån Reuters.

ANNONS

Staden ser på

Borgmästare Marco Bucci tror att hela Genua kommer att följa avlägsnandet av bron. Arbetet med att riva mindre avsnitt har redan påbörjats och tusentals ton stål, betong och asfalt har forslats bort. Men på fredagen inleddes den mödosamma uppgiften att plocka isär större delar av bron. Först ska en 900 ton tung betongplatta avlägsnas för att underlätta det kvarvarande rivningsarbetet.

- Det är en viktig dag, det första steget på en väg som vi hoppas kommer att bli så kort som möjligt, sade Italiens premiärminister Giuseppe Conte till journalister på platsen.

Att riva den gamla strukturen kommer att ta omkring 190 dagar, enligt nyhetsbyrån AFP. Samtidigt planeras för en ny bro, designad av arkitekten Renzo Piano. Den väntas öppna för trafik år 2020.

Utredning pågår

Utredningen om vem som bär skulden till olyckan pågår fortfarande. Egle Possetti ingår i en kommitté som arbetar för att regeringen ska lagstifta om snabbare utredningar vid stora tragedier.

Giovanna Donato, vars son förlorade sin pappa när hennes ex-man dog i broraset, är medlem av samma kommitté.

ANNONS

- Jag vill att bron förblir en moralisk symbol. Låt oss inte glömma att den rasade och att människor dog. Det borde aldrig ha hänt, säger hon till Reuters.

TT

Fakta: Morandibron

Morandibron byggdes mellan 1963 och 1967. Den var totalt 1,18 kilometer lång och hölls uppe av bropelare med en maxhöjd på runt 90 meter.

Den berömde italienske ingenjören Riccardo Morandi stod för designen.

Den typ av spännarmerad betong som användes i bron var Morandis kännetecken och hans patent kallades "Morandi M5". De pyloner, eller bärportar, som höll uppe bron från ovansidan är byggda i just sådan spännarmerad betong i stället för nakna stålvajrar, som numera är praxis.

Det fanns exempel på snedkabelbroar med nakna stålvajrar redan då Morandis Genuabro byggdes. Ett exempel är svenska Strömsundsbron, som invigdes 1956, och ofta beskrivs som den första snedkabelbron av modernt slag.

Morandis teknik användes även för en 8,7 kilometer lång bro över ett sund vid Maracaibo-sjön i Venezuela som stod färdig 1962. Även den bron har råkat ut för en allvarlig kollaps, dock orsakad av att ett fartyg kolliderat med bron.

Källa: AFP, The New York Times

ANNONS