Den argentinska ubåten Ara San Juan på en bild från 2010.
Den argentinska ubåten Ara San Juan på en bild från 2010.

Att bärga ubåten är möjligt – men mycket dyrt

Enormt tryck, enorma svårigheter och framför allt enormt dyrt – men tekniskt fullt möjligt att genomföra. Det handlar framför allt om pengar att lyfta ubåtsvraket utanför Argentina, konstaterar en nederländsk expert på tungbärgning.

ANNONS
|

- Det är en fråga om kostnader, och den kostnaden kommer att vara mycket, mycket hög, säger Rob Hoekstra på företaget Seacamel till TT.

Ett år efter att den försvann med 44 personer i besättningen hittades den tyskbyggda argentinska ubåten Ara San Juan på Atlantens botten omkring 50 mil utanför kuststaden Comodoro Rivadavia i södra Argentina. Många av de dödas anhöriga vill få reda på orsaken till förlisningen och är upprörda över att myndigheterna sagt att de stora kostnaderna gör att vraket troligtvis inte kommer att kunna bärgas.

ANNONS

Det delvis splittrade vraket ligger på ungefär 900 meters djup, och där nere är trycket 900 ton per kvadratmeter, påpekar Hoekstra.

- Det ställer mycket stora krav på den utrustning som skulle användas.

Olje- och gasindustrin

Att bärga ubåten, med ett deplacement på drygt 2100 ton i fungerande skick, är också en enorm utmaning på grund av dess tyngd.

- Det finns inte så mycket utrustning i världen som klarar sådana tyngder till havs – men det finns, säger Rob Hoekstra.

Han påpekar att trots svårigheterna går trycket och vikten att hantera, och att olje- och gasindustrin arbetar med enormt tunga utrustningar och på mycket större djup än 900 meter. Det är också nästan helt uteslutande företag som jobbar åt olje- och gasindustrin som har den utrustning och kompetens som krävs för att utföra ett lyft som det av ubåten.

ANNONS

Nio miljarder

När den ryska atomubåten Kursk, som exploderade och sjönk i Barents hav, bärgades 2001 var det också ett i huvudsak nederländskt konsortium som utförde lyftet.

Sådana operationer är kostsamma. Enligt experter kan en bärgning av Ara San Juan kosta motsvarande nio miljarder kronor eller mer, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Rent tekniskt skulle en eventuell bärgning av Ara San Juan gå till så att en mycket noggrann kartläggning först görs av vraket på bottnen med hjälp av bland annat fjärrstyrda undervattensfarkoster. I detta fall är det extra viktigt eftersom bärigheten i skrovet kan ha påverkats av att ubåtskroppen delvis har splittrats i bitar.

"Komplicerat arbete"

När en exakt plan sedan har gjorts upp för lyftet skickas utrustning ner för att borra hål i skrovet för att haka på tillräckligt starka lyftvajrar.

- Du måste skapa kontaktpunkter som du kan fästa vajrarna i. Det är ett mycket komplicerat arbete som också tar tid, säger Hoekstra.

Själva lyftet skulle sedan göras av kranar på stora pråmar, eller från renodlade kranfartyg. Men det krävs också andra fartyg på plats under både planeringen och lyftet för att understödja operationen.

ANNONS

Sammantaget bedömer Rob Hoekstra alltså att en bärgning skulle vara fullt möjlig att genomföra.

- Det är huvudsakligen en fråga om pengar.

TT

Fakta: Ubåten Ara San Juan

Den tyskbyggda diesel-elektriska ubåten ARA San Juan byggdes i dåvarande Västtyskland av Thyssen, sjösattes 1983 och togs i tjänst 1985. Den var en av tre ubåtar i den argentinska flottan.

Farkosten var 65,93 meter lång, 7,3 meter bred och 15,3 meter hög (inklusive tornet). Den kunde beväpnas med 22 torpeder. Besättningen bestod av 44 personer.

Ara San Juan kunde färdas på djup ned till 250 meter. Dess topphastigheter var 25 knop (46 km/h) under ytan och 15 knop (28 km/h) i ytläge.

Ubåten hade renoverats 2007 och 2014 för att kunna användas ytterligare 30 år.

Ara San Juans bas var Mar del Plata, omkring 40 mil söder om Buenos Aires.

Källor: AFP, Military Today, Clarín , La Nación

ANNONS