Västlänken är en åtta kilometer lång slinga för pendeltåg under centrala Göteborg, med tre nya, underjordiska stationer. Den planeras vara klar för trafikering 2026.
Tunneln ingår i den sedan tidigare beslutade infrastruktursatsningen Västsvenska paketet, som är en överenskommelse mellan de rödgröna partierna och den borgerliga Alliansen.
Tunnelbygget har dock kritiserats för att vara miljöstörande, och alla är inte övertygade om att pendeltågsslingan kommer att ge så positiva effekter för resandet i regionen som beslutande politiker och planerare hävdar.
I januari sade mark- och miljödomstolen i Vänersborg ja till Västlänken. Domen följdes av en rad överklaganden.
Nu har Mark- och miljööverdomstolen beslutat att endast ett överklagande, om villkor för buller under byggtiden, får prövningstillstånd. Samtidigt meddelar överdomstolen att bygget får påbörjas.
Flera klagande har velat inhämta ett besked från EU-domstolen, men det ser Mark- och miljööverdomstolen inget skäl till.