Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180216-viltstangsel-617438_se.hp_1.jpg
80 viltolyckor inträffade på Norrtågs bansträckor under december och januari. Arkivbild.

Trafikverket: Stängsel inte hela lösningen

Den senaste tidens stora snömängder har gjort att djur söker sig ut på vägarna där det är lättare att ta sig fram. Det har lett till fler olyckor på svenska järnvägar och nu höjs rösterna för mer viltstängsel.

Tågbolaget Norrtåg pekar ut viltolyckor som den största orsaken till trafikproblemen i vinter, och kräver mer viltstängsel, skriver Västerbottens-Kuriren.

- Det som har stuckit ut enormt är viltolyckor. Vi har över 80 incidenter med djur på spåren, det är unikt att ha viltkollisioner i den här omfattningen, säger Maria Höglander, vd vid Norrtåg, till tidningen.

Fler viltolyckor i trafiken

Det är inte bara på våra järnvägar som problemen med exempelvis rådjur och älg är påtagliga. Sedan 2003 har antalet trafikolyckor med vilt på svenska vägar ökat med ungefär tre procent per år, oavsett snöfall eller inte, enligt Trafikverket. Att enbart sätta upp stängsel är inte lösningen, säger Anders Sjölund, Trafikverkets nationella samordnare för natur- och kulturfrågor.

- Jag tror att det finns en missuppfattning där vi tror att djur är olika oss själva. Om du var på väg hem från jobbet och upptäckte att den normala vägen hem var kantad av hinder, skulle du då ge upp och gå tillbaka till kontorsstolen?

Djur i fokus

Vid hårt trafikerade vägar behövs det, utöver viltstängsel, fler passager framtagna med djuren i fokus, och inte enbart utvecklade ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, enligt Sjölund.

- Vill vi få ner olyckorna på de hårdast trafikerade vägarna med 80 procent skulle det behövas passager och broar omkring varannan mil.

Sedan årsskiftet har polisen rapporterat över 6 000 viltolyckor över hela landet, uppger Nationella viltolycksrådet. Den stora majoriteten av dessa berör olyckor med rådjur och från 1 januari och framåt har polisen rapporterat 4 077 rådjursolyckor i Sverige.

Andra vanligt förekommande viltolyckor är mellan trafikanter och älgar. Under perioden rör det sig om närmare ett tusental, enligt Nationella viltolycksrådet.

Fakta: Så här gör du efter kollision med vilt

Placera ut varningstriangel så att inte fler olyckor händer.

Markera alltid olycksplatsen så att jägare med eftersökshund kan hitta platsen.

Ring 112 och anmäl olyckan.

Även om viltet ligger dött på platsen ska markering ske som information till andra trafikanter att olyckan är anmäld till polisen.

Häng upp markeringsremsan på den sida av vägen som viltet försvann efter kollisionen.

Vid kollision med vildsvin, björn, varg och lodjur placeras markeringsremsan cirka 100 meter från olycksplatsen. Informera polisen om detta.

Om möjligt avlägsna döda djur från vägbanan, men tänk på din egen säkerhet.

Försök inte att själv göra ett eftersök, djurets lidande kan förvärras.

Försök inte att själv avliva det skadade djuret om du inte har den kunskapen.

Om du har kört på en hund, försök aldrig att avliva den, låt veterinär avgöra.

Källa: Nationella viltolycksrådet

MEST LÄST