Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

170713-ludvikaolycka-497755_se.hp_1.jpg
Tolv personer skadades efter att en byggnadsställning i anslutning till en järnvägbro rasat i Ludvika.

Tågstopp och många skadade efter byggras

Tolv byggarbetare skadades, varav sex allvarligt, när en gjutform med betong kollapsade över järnvägen vid ett brobygge i Ludvika. Tågtrafiken var inte avstängd och det kunde ha gått ännu värre.

- Det här är precis det som inte får ske på en arbetsplats, säger arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) till TT.

Larmet om olyckan vid brobygget intill Ulrikakyrkans kyrkogård kom strax efter klockan 14 och en stor räddningsinsats drog i gång. Under gjutningen av brobanan över järnvägen var det något som gick fel. Formen med betongen rasade ner på spåren när ställningen den vilade på vek sig.

Kontaktledningar slets av och tolv arbetare, av de kanske 18 som fanns på arbetsplatsen skadades i raset. Nu ligger allt i en stor hög av bråte över spåren och omöjliggör all tågtrafik på obestämd tid framöver.

- Vi hörde en ganska ordentlig smäll. Vi visste att de höll på med bron och tänkte att de kanske sprängde där. Men kort efter det hörde vi sirener och förstod att någonting var väldigt fel, säger Malinda Andersson, som arbetar knappt 100 meter från olycksplatsen.

- Jag får ont i magen av det. Människor har farit väldigt illa. Även om jag inte känner någon som arbetade där så har de ju familjer. Det är sommar och de kanske skulle gå på semester i morgon och så blir det så här. Det är en fruktansvärt tragisk olycka.

"Kollapsat som ett V"

Enligt landstinget i Dalarna är sex av de tolv allvarliga skadade, dock inte livshotande. De drabbade, som enligt polisen samtliga är byggarbetare, fick kross- och klämskador samt chockades. En av dem flögs till Universitetssjukhuset i Örebro medan övriga fördes till lasaretten i Ludvika och Falun. De som först vårdades i Ludvika transporterades senare till Falun för röntgen.

TT:s fotograf Mikael Rosenberg beskrev det raserade brobygget ett par timmar efter olyckan:

- Bron har kollapsat som ett V över de två spåren som leder mot Borlänge. En stor träkonstruktion som de gjuter i har kollapsat över en metallställning som sticker ut på sidorna.

Underentreprenör

En underentreprenör till Skanska arbetade på platsen när olyckan skedde, enligt Skanskas presstjänst. Skanska uppskattar att 15–20 personer befann sig på byggarbetsplatsen när raset inträffade.

- Vi ser oerhört allvarligt på det här. Nu koncentrerar vi oss på dem som varit med om den här olyckan, säger Skanskas presschef Edvard Lind.

I väntan på teknisk undersökning har polisen spärrat av olycksplatsen. Under fredagen ska Arbetsmiljöverket besöka bygget.

Händelsen utreds som en arbetsplatsolycka, och en miljöåklagare är tillsatt som förundersökningsledare. En del förhör har hållits, fler ska ske.

Olyckan skedde på Skanskas arbetsplats där bolaget anlitat en underentreprenör för att utföra arbetet. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson tycker att det väcker frågor om hur säkerheten kan tryggas i entreprenadkedjor.

- Entreprenörskedjor bedömer jag som ett riskmoment, särskilt i de fall där man har utländska entreprenörer som inte har något skyddsombud, säger Ylva Johansson.

Hon vet dock inte om så var fallet i Ludvika.

Tågstopp

Tågtrafiken var inte avstängd när bron rasade. Trafikverket hade bara planerat att göra det några få gånger, nästa gång i augusti, vid kritiska moment. Nu blir det stopp på obestämd tid.

Godståg med last till och från bland annat SSAB i Borlänge trafikerar linjen. Och på fredagen skulle totalt 37 persontåg ha passerat Ludvika.

- De allra flesta ersätts med buss, säger Marita Vedin vid Trafikverkets pressjour om persontrafiken.

Trafikverkets enhetschef Lars Erik-Håkansson, som TT träffar på plats vid bron, säger att formen med den lösa betongen inte verkar ha gjort så stor skada på spåren som den kunde ha gjort.

- Betongen verkar inte ha runnit ut, säger Håkansson, men konstaterar att den ju nu stelnar och att det lär bli en rejäl kaka att röja bort.

Lars-Erik Håkansson satt själv i möte när han fick larm om olyckan.

- Det är inget direkt man väntar sig ska hända.

Fakta: Tidigare broolyckor

September 2011: En 63-årig man dör i ett broras utanför Överkalix. Mannen arbetade med att demontera den gamla bron över Bönälven när den plötsligt kollapsade.

Maj 2008: En olycka inträffar vid bygget av en järnvägsbro för nya Ådalsbanan norr om Härnösand. Två byggnadsarbetare dör och tre skadas efter att en gjutform gett vika mitt under arbetet. Flera arbetare föll när våt betong och brädor rasade cirka 20 meter.

Juni 2002: Ett brobygge rasar över Gideälven väster om Örnsköldsvik. Fem arbetare ramlar i vattnet, varav en skadas. Olyckan inträffade i samband med ett gjutningsarbete.

Juni 1997: En 128 meter lång bro rasar ner i Umeälven i Slussfors mellan Storuman och Tärnaby. En brobyggare skadas lindrigt.

Januari 1980: Fartyget Star Clipper krockar med Almöbron, mellan Stenungsund och Tjörn. Konstruktionen rasar över fartyget och sju bilar kör över kanten ner i vattnet. Åtta personer som befann sig i bilarna dog.

MEST LÄST