Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

171006-norgebankproblem-542345_se.hp_1.jpg

SJ: Biljettkaoset över – problem hela dagen

SJ:s biljettförsäljning låg nere en stor del av fredagen på grund av tekniska problem hos en underleverantör. Först klockan 17 var IT-problemet löst.

- Mellan klockan fem och klockan sex har vi bevakat det extra för att testa och se till att trafiken kommer igång igen när folk kommer att börja boka, säger Morgan Lindström, vid SJ:s pressjour, till TT

Strax efter midnatt uppstod ett fel på ett disksystem i en av underleverantören Evrys stordatorer. Det ledde till att biljettförsäljningen låg nere under fem timmar på förmiddagen. Vid lunchtid fungerade det igen – en stund. Sedan återkom IT-problemen.

- Det är ett slags hårdvarurelaterat problem. Det fick till följd att flera av våra viktiga tjänster gick ner för kunder, sade Evrys pressansvarige Geir Remman tidigare under dagen.

Även transportföretaget Green Cargo påverkades och i Norge drabbades miljontals bankkunder när banker inte gick att når via nätet eller mobilen. Felet slog mot bland andra Skandiabanken, Handelsbanken, Sparebank 1-gruppen och Sparebanken Vest.

- Vi har problem med kontakten till våra servrar och det påverkar sj.se, appen och biljettautomater. Det påverkar också kundservice och resebutikerna, sade Stephan Ray, presskommunikatör på SJ, på förmiddagen.

Kunder som behövde resa under biljettstoppet uppmanades att ta kontakt med personal på det aktuella tåget.

"Det är inte acceptabelt och vi kommer lyfta frågan till högsta nivå. Vi är mycket missnöjda med IT-haveriet hos Evry som drabbat våra resenärer och tydligen även kunder hos andra företag ", skriver SJ:s presschef Niclas Härenstam i ett pressmeddelande.

MEST LÄST