Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180127-partireklam-604807_se.hp_1.jpg
Valaffisch i Rinkeby i Stockholm. Arkivbild.

S lägger mest pengar på valreklam

Socialdemokraterna har överlägset störst budget av rikspartierna inför valet, rapporterar SVT. Partiet har en valbudget på minst 100 miljoner kronor. Näst störst valbudget har Centerpartiet med drygt 70 miljoner och därefter kommer Moderaterna och Sverigedemokraterna som båda har cirka 50 miljoner kronor.

Majoriteten av Socialdemokraternas valbudget, drygt 70 miljoner, kommer att läggas på annonser uppger partiet.

- Annonsköp är den enskilt största utgiften, säger partisekreteraren Martin Rynoson till SVT.

SD kommer att lägga mer än dubbelt så mycket pengar på årets val jämfört med 2014. En stor del av pengarna kommer att gå till tv-reklam.

M säger att partiet kommer att satsa mer pengar på digital kommunikation i den här valrörelsen, jämfört med tidigare.

MEST LÄST