Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180130-svalstrategi-606415_se.hp_1.jpg
Socialdemokraternas partisekreterare Lena Rådström Baastad säger att Moderaterna och Sverigedemokraterna blir partiets huvudmotståndare i höstens val.

S gör M och SD till huvudmotståndare i valet

Socialdemokraterna säger sig gå till val med "gott självförtroende" och tror sig kunna nå ett bättre valresultat än 31 procent 2014. Det ska ske med löften om hårdare tag och bättre välfärd. M och SD pekas ut som huvudmotståndare.

Lag och ordning, snabbare integration av nyanlända samt bättre välfärd, med tonvikt på vården och skolan, kommer att vara prioriterade frågor.

- Det finns en önskan om att någon tar kontrollen, säger valledaren John Zanchi på en pressträff där han och partisekreteraren Lena Rådström Baastad presenterar strategin inför valet den 9 september i höst.

- Ni kommer att se ett återkommande drag av samhällskritik, säger Zanchi.

Rådström Baastad säger att partiet inte kommer att önsketänka om vad valrörelsen ska handla om, det misstaget har systerpartier i andra länder gjort.

Vad väljarna vill

- Val ska handla om vad väljarna vill att det ska handla om, säger hon mot en fond av ett diagram där vård, integration/migration och lag och ordning ligger högst.

De båda pekar ut Moderaterna och Sverigedemokraterna som partiets huvudmotståndare.

När det gäller väljare som S kommer att satsa mest på att vinna tillbaka finns det två målgrupper som mest kraft ska riktas in på.

Det är, enligt S, 750 000 väljare som kan tänka sig att gå mellan de borgerliga och S, samt 350 000 väljare som kan tänka sig att lägga sina röster på S eller SD.

Hårdare tag

Huvudbudskapet i kortform för att locka dessa är att Sverige ska bli tryggare, med en bättre välfärd och hårdare tag mot brottsligheten.

Zanchi och Rådström Baastad återkommer till att S går till val på egen hand.

- Men vi samarbetar gärna med Miljöpartiet, säger John Zanchi om vad som kan vara läget efter valet och tillägger att det motsatta gäller Sverigedemokraterna.

S vill i valrörelsen måla ut SD som ett tydligt högerparti.

I arbetet för att vinna väljare ska dörrknackning, översatt till 1,5 miljoner samtal, annat traditionellt valarbete samt sociala medier bli viktiga delar.

Fakta: S valstrategi

MEST LÄST