Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Regeringen flyttar inte räddningshelikoptrar

Det finns ingen plan på att flytta räddningshelikoptrarna från Sjöfartsverket åter till Försvarsmakten, trots kritik mot verkets sätt att sköta dem. Men helikopterberedskapen måste nu fungera normalt igen, kräver regeringen.

- För regeringen är det oerhört viktigt att den här verksamheten fungerar, att man kan leva upp till start efter 15 minuter och insats i olycksområde efter 90 minuter, säger försvarsminister Peter Hultqvist (S) till TT.

I en debatt med Kristdemokraternas försvarspolitiske talesperson Mikael Oscarsson i riksdagen sade Hultqvist att det skulle krävas en ordentlig analys och mycket arbete om helikoptrarna skulle återgå till Försvarsmakten. Oscarsson anser att Sjöfartsverket inte sköter sig, inte minst vad gäller räddningsberedskap.

För mycket

- Försvarsmakten får inte ut det de betalar för av Sjöfartsverket, säger Oscarsson.

Bland de problem som slagit mot beredskapen har varit en konflikt om ett arbetstidsavtal. Det tidigare sades upp förra våren och först på torsdagen, i sista stund, kunde Sjöfartsverket och personalens fackliga företrädare ST enas om en principöverenskommelse om ett nytt. Men under en övergångsperiod på två månader ska det gamla gälla vilket, enligt verket, innebär "ett flertal utmaningar". Det kan bland annat bli svårt att få ihop fulla arbetspass.

Sjöfartsverkets generaldirektör Katarina Norén säger att verket och de anställda nu har löst en uppslitande konflikt. I kombination med återvunnen god vilja ska bemanning och återgång till fem baser igen vara möjligt inom några veckor.

- Förutsättningarna är goda att klara både civila mål och de mål vi har gentemot försvaret i och med det avtal vi har tecknat, säger Norén till TT.

Måste fungera

Försvarsministern och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), som har ansvar för Sjöfartsverket, förutsätter att verket ska säkerställa en fullt fungerande livräddning omgående.

- Det viktigaste nu är att det fungerar i vardagen, säger Hultqvist.

Gör det inte det påverkar det Försvarsmakten negativt, enligt honom. Dagen före parterna fick till principöverenskommelsen utfärdade försvaret förbud för vissa flygningar över öppet vatten nattetid.

Vare sig Hultqvist eller Eneroth vill låta Försvarsmakten ta över Sjöfartsverkets uppdrag.

- En militarisering av sjöräddningen vore inte det bästa, det är fel signal i ett läge där försvarsmakten ska fokusera på sina huvuduppgifter, att stärka Sveriges beredskap i kris och krig.

Fakta: Räddningshelikoptrar

Sjöfartsverket sköter landets räddningshelikoptrar sedan 2012.

De ska finnas på fem baser: Säve, Ronneby, Visby, Norrtälje och Umeå.

Helikoptrarna ska utföra sjö- och flygräddning, för både allmänheten och Försvarsmakten.

Fram till 2004 skötte Försvarsmakten verksamheten och mellan 2004 och 2011 var det privata Norrlandsflyg.

MEST LÄST