Pojkar har mest att vinna på om skolan de går i har en hög andel flickor.
Pojkar har mest att vinna på om skolan de går i har en hög andel flickor.

Pojkar tjänar på många flickor i skolan

Ju fler tjejer, desto bättre – för pojkarna. Pojkar blir nämligen duktigare om skolan de går i har en hög andel flickor. Forskningen sätter fingret på den tydliga skillnad som finns mellan flickors och pojkars skolresultat.

ANNONS
|

I nästan alla ämnen presterar flickor bättre än pojkar i den svenska grundskolan. Inte minst vad gäller konsten att läsa.

Men det är inte bara svenska pojkar som har problem. Fenomenet är globalt och mönstret går igen i alla länder, åtminstone de med liknande skolsystem som det svenska.

Tidigare forskning har visat att pojkar påverkas mer av skolmiljön än flickor. Så kan skolans könsfördelning ha betydelse? Om "duktiga" flickor påverkar de "mindre duktiga" pojkarna?

Lite forskning

För att ta reda på mer samlade forskare vid Universiteit Utrecht i Nederländerna in testresultat avseende 200000 15-åringars läsförmåga från 8000 könsblandade skolor världen över.

ANNONS

Det visar sig att pojkar som går på skolor med en hög andel flickor, 60 procent eller mer, presterar signifikant bättre än pojkar som går på skolor med en lägre andel flickor.

- Pojkars sämre läsförmåga är verkligen ett utbrett problem, men tyvärr ett problem det inte har forskats mycket på. Vår studie visar att detta förstärks när pojkar går på skolor med främst manliga elever, säger en av forskarna bakom studien, Margriet van Hek, till tidskriften School Effectiveness and School Improvement, där forskningen presenteras.

Bättre "beteenden"

Forskarna tror att vissa akademiska kännetecken som associeras mer med flickor än med pojkar, såsom högre koncentration och motivation, kan vara en del av förklaringen. Att detta "smittar av sig" på pojkarna, förutsatt att det finns tillräckligt många flickor.

- Skolorna kan förbättra situationen genom att se till att det finns en jämn könsfördelning bland eleverna, säger Margriet van Hek.

ANNONS

Enligt forskarna tyder resultaten på att pojk- eller flickskolor eller yrkesutbildningar med en ojämn könsfördelning är direkt dåliga för pojkars lärande.

I Sverige finns inga helt könssegregerade skolor. Däremot är det ett välkänt faktum att det är en kraftig snedfördelning avseende kön på vissa yrkesutbildningar på gymnasiet.

TT

Fakta: Tjejerna får bättre betyg...

Några mått på hur tjejers och killars prestationer i svensk grundskola skiljer sig åt:

Betyg årskurs 6, våren 2017: 81 procent av flickorna och 75 procent av pojkarna hade godkända betyg i alla ämnen. Högre betygssnitt för flickorna i alla ämnen utom engelska, där betygspoängen var lika.

Slutbetyg årskurs 9, 2017: 79 procent av flickorna och 70 procent av pojkarna hade godkända betyg i alla ämnen. Högre snitt för flickorna i alla ämnen, och ett genomsnittligt meritvärde på 240,8 poäng. Pojkarnas meritvärde 208,0.

Källa: Skolverket

Fakta:... och läser bättre

Internationella kunskapstester visar att svenska tonårstjejer presterar påtagligt bättre än svenska tonårskillar i läsning och samhällsfrågor. Skillnaderna är mindre i matematik och naturvetenskap, och ibland till pojkars fördel.

Pisa 2015, för 15-åringar: Flickorna signifikant bättre än pojkarna i läsförståelse, både i Sverige (520 respektive 481 poäng) och i OECD som helhet.

I naturvetenskap ingen statistiskt säkerställd skillnad mellan svenska flickors och svenska pojkars resultat (496 respektive 491 poäng). I OECD som helhet presterade pojkarna dock signifikant bättre än flickorna.

I matematik presterade svenska flickor och svenska pojkar på samma nivå (495 respektive 493 poäng), medan pojkarna var signifikant bättre i OECD som helhet.

Timss 2015:Naturvetenskap, årskurs 8: Små skillnader mellan könen, både i Sverige (523 poäng för flickor, 522 för pojkar) och internationellt.

Matematik årskurs 8: Svenska pojkar signifikant bättre än svenska flickor (504 respektive 497 poäng). Internationellt små skillnader till pojkars fördel.

ICCS 2016, samhällsfrågor, årskurs 8: Svenska flickor signifikant bättre än svenska pojkar (598 respektive 562 poäng). Samma mönster i nästan alla deltagande länder.

Källa: Skolverket

ANNONS