Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

171106-infrastruktur-558851_se.hp_1.jpg
Ett snabbtåg. Arkivbild.

Partisamtal väntar om snabbtåg

Centern vill se en snabbare utbyggnad av höghastighetsbanor genom lånefinansiering. Regeringen lovar att bjuda in oppositionen till samtal innan beslut tas om finansiering.

- Jag kommer att vända på alla stenar för att pröva olika finansieringsmöjligheter, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Han betonar dock att oavsett hur höghastighetståg finansieras så måste alla partier hålla sig till det statsfinansiella utrymme som finns.

- Det finns inga gratisluncher, säger Eneroth.

Staten garant

Regeringens linje är att bygga ut stambanor för höghastighetståg "i den takt som ekonomin tillåter".

I en debattartikel i Dagens Nyheter föreslår Centerledaren Annie Lööf och andra centerpartister att man inrättar ett separat offentligägt bolag som ska kunna lånefinansiera utbyggnaden av nya stambanor med svenska staten som garant.

Det skulle, enligt C, möjliggöra en snabbare utbyggnad. Centerpartisterna hänvisar till att det annars kan dröja till 2090-talet innan Sverige fullt ut kan ta de nya stambanorna i bruk.

Centern är även oroad för att andra infrastrukturprojekt försenas för att statens pengar inte räcker.

Statliga anslag

Den så kallade Sverigeförhandlingen mellan staten och berörda kommuner ska i december lämna över sitt slutbetänkande om hur utbyggnaden bör gå till. Man har dock redan uttalat sig för att finansiera de nya stambanorna både med statliga anslag och genom att staten tar upp lån via Riksgälden.

Bedömningen är att det skulle leda till att snabbtågen kan köra på de nya stambanorna mellan Stockholm och Göteborg och Stockholm och Malmö runt år 2035.

Beslutar i vår

I december ska också alla remissyttranden över Trafikverkets förslag till ny nationell transportplan vara inne. Därefter ska regeringen bjuda in oppositionen till samtal för att i vår sätta ned foten i frågan.

År 2014 gick Alliansen till val på bland annat höghastighetsbanor. I våras meddelade Liberalerna att partiet inte längre ser projektet som realistiskt och i oktober backade även Moderaterna i frågan.

- Vad Moderaternas uppfattning om höghastighetstågen är, är svårt att veta. Det är också ett av skälen till att jag vill föra en dialog med oppositionen, säger Eneroth.

M varnar

Moderaternas trafikpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz anser att det är Eneroth som är otydlig.

Regeringen har själv "inte sagt ett ord om hur de ser på kostnader, nyttor och risker med projektet", uppger hon i en skriftlig kommentar.

Rosencrantz påpekar att Moderaterna vill satsa på både järnvägsunderhåll och nya spår, men att man också varnat för att projektet med höghastighetståg innebär stora risker för skattebetalarna, då det kostar minst 230 miljarder kronor.

MEST LÄST