Isbrytarna har att göra i Bottenviken, men isen smälter fort i Östersjön. Bilden är dock tagen i Arktis. Arkivbild.
Isbrytarna har att göra i Bottenviken, men isen smälter fort i Östersjön. Bilden är dock tagen i Arktis. Arkivbild.

Nu försvinner isen i rask takt

Den senaste tidens milda väder har gått hårt åt havsisen, men fortfarande arbetar isbrytarna för fullt i Bottenviken.

ANNONS
|

- Man kan säga att det har smält och ruttnat ganska mycket de här veckorna. Till havs är det från norra Kvarken och norrut det finns sammanhängande istäcken. Och uppe på Bottenviken är det runt en halvmeter tjock is, säger Magnus Larsson, ismeteorolog på SMHI.

Än finns det kvar is i vikarna i skärgårdarna från Stockholm och norrut, och även i Mälaren.

ANNONS

- Men det kommer att hända mycket nu när det blir varmt väder. Så om en vecka tror jag inte att det är mycket is kvar söder om norra Kvarken, säger Larsson.

Sjöfartsverkets isbrytare har fått det lugnare jämfört med för några veckor sedan då det var besvärligare. Bland annat behövs man inte längre i Vänern.

- I dagsläget har vi i assistansbehov till hamnar norr om Holmsund, alltså Umeå uthamn. Bottenviken är helt täckt av is och där får våra isbrytare, såväl svenska som finländska, assistera all trafik till hamnarna, säger Tomas Årnell, chef för isbrytningsverksamheten på Sjöfartsverket, som beskriver säsongen som normal, efter några års milda vintrar.

Det som påverkar hastigheten på issmältningen är – förutom temperaturen – vind och regn.

- I norra delen kommer det att smälta också, men det tar säkert flera veckor. Förra året höll vi till exempel på att rita is nästan hela maj ut, säger Magnus Larsson.

ANNONS
TT

Fakta: Isbrytning

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica, Fyrbyggaren och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett mycket nära samarbete angående isbrytningen, vilket kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Källa: Sjöfartsverket

ANNONS