Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

180311-vraksanering-634358_se.hp_1.jpg
Saneringen av fiskefartyget Thetis, ett av Sveriges miljöfarliga vrak, blev lyckad. Fartyget sjönk utanför Smögen 1985.

Miljöfarliga vrak i söder får prioritering

De har legat på botten som tickande miljöbomber i årtionden. Utanför Skånes och Blekinges kust har elva vrak identifierats som de mest miljöfarliga. Nu utreds vilka av dem som måste saneras först, skriver SVT Nyheter Skåne.

- Just nu håller vi på med en riskutvärdering, säger Frida Åberg, utredare på Havs- och vattenmyndigheten, till SVT.

Utmed hela Sveriges kust finns ett 30-tal fartyg som klassas som akut miljöfara, bland annat med olja eller farlig last ombord. Mest miljöförstörande är inte de fartyg som släpper ut en stor del kemikalier på kort tid utan de som ligger och småläcker, enligt Åberg.

I november förra året pågick ett pilotprojekt för ett av fartygen, Thetis, som sjönk 1965 utanför Smögen på Västkusten, vilket TT har rapporterat om. Tretton dagars sanering med undervattensrobotar slutade med att 730 liter olja pumpades ut.

Utvärderingen av vilka fartyg i södra Sverige som måste saneras först ska vara klar till sommaren. Havs- och vattenmyndigheten går bland annat igenom haverirapporter, ritningar, miljödatabaser och uppgifter om strömmar i området.

- Vi tittar på hur stor risken är att det blir ett utsläpp, vilka konsekvenserna skulle kunna bli av ett utsläpp och vad en sanering kostar, säger Frida Åberg.

Samtidigt gäller det att undersöka fartygen försiktigt så att inget går sönder och leder till ett utsläpp.

Fakta: Fartygsvrak

TT

Längs landets kuster finns cirka 17 000 fartygsvrak. Sjöfartsverket har, i samarbete med andra myndigheter, klassat 300 av dessa vrak som miljöfarliga. Ett 30-tal av vraken utgör en akut miljöfara, enligt bedömningen. Dessa vrak innehåller stora mängder olja, och om oljan läcker ut kan det orsaka skador i stora områden.

Regeringen satsar 25 miljoner kronor om året i tio år för att minska miljöriskerna från vrak.

Källa: Havs- och vattenmyndigheten

MEST LÄST