Skylt med texten "Varning Liberalt innehåll" på Liberalernas riksmöte i Västerås.
Skylt med texten "Varning Liberalt innehåll" på Liberalernas riksmöte i Västerås.

Liberalerna varnar för liberalism i kampanj

Liberalerna drar i gång en kampanj med varningsskyltar för liberalism på affischerna. Syftet är att få till en ideologisk valrörelse

ANNONS
|

- Det är väl lite provocerande, det är det som är meningen, säger partiledaren Jan Björklund.

Varningsskylten med texten, "VARNING Liberalt innehåll" är tänkt att utmana höger- och vänsterpopulister och islamister.

- De vill avskaffa den liberala samhällsmodellen och vi vill försvara den, säger Björklund.

ANNONS

Att få till en ideologisk valrörelse och att få Liberalerna att framstå som den främsta försvararen av den liberala samhällsmodellen är en del av partiets valstrategi.

Björklund känner stöd

Varningsskylten, som ska användas i en vårkampanj, ska också påminna om vilket parti som är det liberala originalet, enligt det kampanjmaterial som delades ut till partifolket på L:s riksmöte i Västerås.

Riksmötet avslutades på söndagen. Björklund tycker att det finns ett väldigt starkt stöd för partiledningens strategi, som även innebär att fokusera på skolan och integrationen. Han lägger även till assistsansersättning (LSS) och EU som viktiga valfrågor för L.

Ont om pengar

Partiet kommer att genomföra den kostnadsmässigt billigaste valrörelse i modern tid, enligt biträdande partisekreterare Johanna Elgenius. I valkassan finns 10–15 miljoner

- Så vi måste jobba väldigt smart, säger hon.

Ett viktigt mål i kampanjen är att partiföreträdare ska genomföra 500000 samtal med väljarna. Till skillnad från tidigare val ska insatserna riktas in mer på de områden där Liberalerna bedöms ha störst väljarpotential. Lokala mål för hur många röster som behövs och hur många samtal som bedöms krävas för att nå de rösterna ska tas fram.

ANNONS

Viktigaste valstugan

Samtalen ska även föras på sociala medier. Liberalerna ser Facebook som partiers största och viktigaste valstuga.

- Vi hade en mycket liten aktivitet på Facebook 2014, säger Elgenius.

- Nu har vi en strategi för sociala medier och ska använda film och teknik. Det gjorde vi inte alls förut.

Enligt Elgenius finns den största väljarpotentialen för L inom Alliansen, i synnerhet de väljare som i förra valet röstade på M och C.

Partiledaren vill dock inte prata om väljargrupper utan menar att det viktiga är att peka på de relevanta problem och komma med lösningar.

- Vi måste få över väljare från den rödgröna sidan för att få majoritet, säger Björklund och tillägger att även socialdemokratiska väljare är oroade för skolan.

ANNONS

Liberalerna har backat i de tre senaste riksdagsvalen. Björklund har inte satt upp något procentmål i är utan nöjer sig med att säga att L måste gå framåt.

TT

ANNONS