Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

171118-sdannons-566249_se.hp_1.jpg
Valsedlar för Sverigedemokraterna. Arkivbild.

Inga SD-annonser i Aftonbladet under valet

Sverigedemokraterna kommer inte att få annonsera i Aftonbladet i samband med nästa års val heller.

Däremot kommer tidningen att bevaka SD och tillåta debattartiklar från partiet. Olsson Olsén säger att hon måste få vara värderingsstyrd i sitt utgivarskap.

- Jag har vägt fram och åter, men nu landat i att jag måste gå in i mig själv. Jag som utgivare måste tillåtas ha känslor och värderingar.

- Det är säkert utgivare som kommer att landa i någonting helt annat än vad jag har landat i.

Inte acceptabelt

Sverigedemokraterna är det tredje största riksdagspartiet i Sverige och på frågan varför SD särbehandlas svarar hon:

- För att de inte har de värderingar som jag tycker är acceptabla i Sverige i dag.

Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein säger till TT att Aftonbladets beslut försvårar valarbetet för partiet.

- Det är viktigt med politisk annonsering under en valrörelse. Om ett parti inte får annonser försämrar man möjligheten för väljarna att förstå vad ett parti står för, säger Joakim Wallerstein.

Inte förvånad

Redan inför valet 2010 fattade Aftonbladets dåvarande chefredaktör Jan Helin beslut om att inte tillåta SD-annonser i tidningen. Och Joakim Wallerstein är inte förvånad över Sofia Olsson Olséns beslut.

- Aftonbladet är ju en tidning som delvis ägs av LO. Och att de använder alla medel de kan för att försvåra vår valrörelse är väl inte så konstigt kanske. De är desperata.

Enligt Wallerstein är det inte första gången som tidningar har försökt påverka partiets annonsering.

- De går in och försöker att påverka och ändra våra budskap till och från eller stoppa oss med väldigt kort varsel. Vi har arbetat länge med att bygga upp egna starka kanaler i sociala medier för att vi inte kan lita på hur tidningar kommer att bete sig, säger han.

Inte vanligt beslut

Men sådana här ställningstaganden från rikstäckande tidningar är inte vanliga, enligt Tidningsutgivarna (TU).

- Däremot är jag inte förvånad över Aftonbladets beslut som tidigare sagt nej av samma anledning, säger vd:n Jeanette Gustafsdotter.

Enligt henne brukar sådana beslut fattas från annons till annons, utifrån vad som skrivs, bilderna och budskapet. Men det finns exempel där det blivit tvärt nej.

- I och med valet 2014 valde flera att inte publicera SD:s reklamkampanj där en pensionär i rullator blev jagad av kvinnor med slöja. Ett budskap de inte ville stå bakom.

Samtidigt upplever Gustafsdotter att annonsfrågor diskuteras mer nu än inför förra valåret – men SD är inte den enda orsaken till det, tror hon.

- Man är mer tveksam och noggrann kring annonsinnehållet och vad som ska publiceras. Där kan nog också sociala medier, nättroll och falska nyheter hjälpa till i besluten som tas.

MEST LÄST