Nu finns det mängder av julkalendrar. Vanligast är kanske kalendrar med smink, tvålar och hudvårdsprodukter.
Nu finns det mängder av julkalendrar. Vanligast är kanske kalendrar med smink, tvålar och hudvårdsprodukter.

Gröt och skäggolja nu i din julkalender

Choklad, smink, leksaker eller gröt. Allt kan du få i din julkalender numera.

ANNONS
|

Den första svenska adventskalendern trycktes 1934 och såldes av Sveriges Flickors Scoutförbund. Men därifrån till dagens utbud av julkalendrar är det långt. Nu räcker det inte med en bild bakom luckan. Nu ska det vara kalendrar med allt mellan himmel och jord. Och priserna på kalendrarna kan variera från några tior upp till över tusenlappen.

- Det är en paradox. Vi vill uppfatta julen som icke-kommersiell och vi söker efter det autentiska. Men vi förhandlar med oss själva och tycks få ihop till synes motstridiga tankar och uppfattningar, säger Jonas Engman om kommersen som tar sig uttryck också i kalendrarna.

ANNONS

Smink och tvål

Nu finns det mängder av julkalendrar. Vanligast är kanske kalendrar med smink, tvålar och hudvårdsprodukter. Och med godsaker som choklad, lakrist, kaffe eller te. Men också med annat ätbart som müsli eller 24 burkar ekologisk gröt.

- Kalendrarna speglar våra konsumtionsmönster. Handeln använder det som vi uppfattar som viktigt och meningsbärande. Och julen uppfattar vi som viktig, säger Engman.

Ölkalendern kan falla många hugade i smaken medan enbart män kan förgylla december med en kalender fylld med skäggoljor. Eller kanske en kalender med nya delar varje dag till en modellbil som blir färdigbyggd på julafton. Det finns också flera versioner av erotiska kalendrar för hugade par. För den som gillar heminredning finns kalendrar med doftljus och för den som har husdjur kan man köpa en katt- eller hundkalender med olika snacks till vännen för varje dag fram till jul.

Skapar värden

Kalendrarna har också en annan funktion.

- Vi skapar värden genom att samla och ordna saker. Vi räknar ner till julen. På det sättet förhöjer vi själva julfirandet, säger Johan Engman.

ANNONS

Flera spelbolag har hakat på trenden och sedan några år finns till exempel Bingolottos julkalender och Triss julkalender. Och för den som inte gillar julstämning speciellt kan man köpa en antiadventskalender med dagliga olyckskakor.

Så finns så klart också kalendrar riktade till barn. Kalendrar med böcker, godis, lego eller andra leksaker. Forskarkalendern innehåller olika pedagogiska leksaker och experiment. På nätet vimlar det för övrigt av adventskalendrar. Man kan till exempel hitta julkalendrar för programmerare med kluriga koder att lösa varje dag. Eller en kalender för interimschefer med dagliga råd om ledarskap.

TT

Fakta: Julkalendrar

• Mitten på 1800-talet: Traditionen säger att adventskalendern skapades när en mamma bakade 24 kakor till sin fyraårige son Gerhard som fick äta en kaka om dagen fram till jul. Andra traditioner pekar mot Storbritannien.

• 1903: Sonen Gerhard Lang i vuxen ålder börjar trycka adventskalendrar. Kalendrarna hade oftast kristna motiv.

• 1920-talet: Det är först nu som kalendrarna får luckor som går att öppna.

• 1934: Första svenska adventskalendern trycks. Säljs av Sveriges Flickors Scoutförbund.

• 1950-talet: Kalendrarna sprids och blir alltmer allmängods.

• 1957: Sveriges Radio sänder sin första adventskalender.

• 1960: Första adventskalendern i tv, Titteliture med Gösta Knutsson.

• 1970-talet och framåt: Kalendrar börjar säljas med choklad bakom luckorna. Och följs under åren av alltfler kalendrar med saker bakom luckorna.

ANNONS