Två flygplan vid terminalen på Malmö Airport. Arkivbild.
Två flygplan vid terminalen på Malmö Airport. Arkivbild.

Flygplatser för ständig kamp mot fåglar

Fågelkrocken slutade med ett kraschat Jas Gripenplan i veckan – piloten bedömde att planet inte kunde flyga vidare och sköt ut sig själv. Flygplan samsas med fåglar om luftrummet och mycket sällan går det så illa.

ANNONS
|

- Alla flygplatser har en eller flera skyddsjägare som jobbar för att hålla ordning, säger Hans Uhrus, presschef för Swedavia, till TT.

Ljus och ljud stör fåglarna, mask sopas bort från rullbanor och växtligheten som riskerar att locka fåglar tas bort.

Närkontakt och kollisioner med fåglar förekommer för flygplan i luften. Men att ett flygplan blir så pass illa skadat som vid Jas Gripen-kraschen i Blekinge är ovanligt.

ANNONS

"Extremt sällan"

- Passagerare ska inte vara bekymrade. Dels inträffar kollisioner extremt sällan, dels jobbar vi aktivt för att hålla fåglar och andra djur borta från våra flygplatser, säger Hans Uhrus.

Varje år inträffar omkring 400 incidenter i Sverige där ett flygplan kolliderar med en fågel, berättar Charlotte Billgren, chef på Transportstyrelsens sektion för analys. Kollisionerna innebär oftast inte några allvarligare skador på flygplanen, men kan leda till förseningar eftersom planen måste kontrolleras.

Ska vara oattraktivt

- Luftfarten i Sverige är väldigt säker. Man har ju koll, både från pilot- och markpersonal på det här i stor grad. Sedan bedrivs väldigt mycket arbete ute på flygplatserna där man skjuter av fåglar, eller sätter upp låtsasfåglar som ska skrämma, sade Charlotte Billgren till TT tidigare i veckan.

Flygplatser måste ha ett så kallat fågel- och viltprogram som granskas av Transportstyrelsen.

- Vi jobbar för att göra flygplatserna så oattraktiva som möjligt för fåglarna, säger Hans Uhrus.

ANNONS
TT

Fakta: Exempel på kollisioner med fåglar

Den 21 augusti 2018 störtade ett Jas 39 Gripenplan efter en fågelkollision i närheten av F 17 utanför Ronneby. Piloten sköt ut sig oskadd.

I april 2005 krockade ett American Airlines-plan efter start från flygplatsen Charles de Gaulle i Paris med en flock kanadagäss. En av gässen trängde in genom planets metall in i cockpiten. Planet kunde vända om och landa.

På 1980-talet trängde en fiskmås in i cockpiten på ett svenskt plan på inflygning till Örnsköldsviks flygplats. Fågeln missade styrmannens huvud med en decimeter.

15 januari 2009 tvingas US Airways flight 1549 att nödlanda på Hudsonfloden i New York efter att båda motorerna blivit utslagna av en flock kanadagäss. Alla 155 ombord överlevde.

10 november 2008 tvingades ett Ryanair-plan från Frankfurt nödlanda efter att båda motorerna slagits ut av ett antal fågelkollisioner.

I september 1988 tvingades Ethiopian Airlines flight 604 buklanda efter att en flock guineaduvor sugits in i motorn. 35 personer ombord omkom.

Källor: Transportstyrelsen, The Guardian, The Telegraph

Fakta: Så jobbar flygplatser mot fåglar

I Sverige använder flygplatser flera olika metoder för att göra flygplatser oattraktiva för fåglar. Här följer några exempel:

Smällar: Med hjälp av pistoler eller gasolkanoner görs höga smällar för att skrämma bort fåglar.

Klippa gräset: Om gräset hålls lagom högt erbjuder det varken skydd eller lockar till landning.

Hålla rent: Skräp lockar till sig en del fåglar. Håller man rent och snyggt minskar risken.

Sopa bort mask: Efter regn kan det på sina håll komma upp mycket mask vid landningsbanor. De kan man sopa bort, eller införa spärrar.

Flygplatser i olika delar av världen har hittat på sätt att få bort fåglarna från flygplatsområdena. Här är några exempel:

Flygplatsen Schiphol i Nederländerna hade 2012 17 anställda som dygnet runt såg till att hålla fåglarna borta.

Högtalare som spelar upp fåglars varningsljud, som monteras på exempelvis bilar.

Förutom ljud kan också ljus användas för att skrämma fåglar, exempelvis intensiva blixtljus.

Hundar som jagar fåglarna.

Uppblåsbara fågelskrämmor.

Grisar som placeras ut där fåglarna trivs.

Drönare som ser ut som en falk.

Plantera grässorter, buskar och träd runt flygplatserna som fåglar inte gillar.

Källor: Robinradar, Scarecrow group, BBC, Transportstyrelsen

ANNONS