Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

171130-flygforsening-573193_se.hp_1.jpg
SAS och Norwegian är två av de bolag som granskats av Konsumentverket. Arkivbild.

Flygbolagen dåliga på konsumenträttigheter

Försenade flighter, inställda avgångar och nekad ombordstigningar. När ett plan försenas har du som konsument rätt att få information gällande assistans och kompensation, enligt en EU-förordning. Men så fungerar det inte alltid.

Konsumentverket har granskat sex stycken flygbolag som tillsammans står för 40 procent av de flygrelaterade anmälningar som kommer in till myndigheten. Bolagen, där bland annat SAS och Norwegian ingår, har flera brister vad gäller att informera resenärerna om deras rättigheter vid förseningar.

Fyra av bolagen delar exempelvis ut informationen "passivt" och hos ett bolag saknas upplysningar om rätten till kompensation.

Dessutom missgynnas försenade resenärer som köpt sina biljetter via en resebyrå. De återbetalade pengarna ska finnas på kontot inom vecka, men de som genomfört köpet hos en resebyrå kan tvingas vänta längre än så.

MEST LÄST