Helst ska man kolla trycket i däcken någon gång i månaden, men det är det få bilister som gör.
- Man tänker nog inte på att det behöver göras, det finns ju nyare bilar som varnar. Men alla bilar har inte det och även fast man har ett tekniskt system så varnar de bara när trycket är så lågt att det är farligt. Det kan alltså vara så att man åker runt med lågt luftryck även fast bilen inte varnar, säger Pontus Grönvall på Däckbranschens informationsråd.
Dåligt tryck sliter inte bara på däcken och kräver mer drivmedel, det är också en trafiksäkerhetsfråga.
- Om du behöver göra en undanmanöver kan du tappa kontrollen över bilen och om du behöver göra en häftig inbromsning så kan bilen bli instabil, säger Pontus Grönvall.
Drygt var femte bil hade minst ett slitet däck med tre millimeter mönsterdjup eller mindre, vilket kan ge sämre väggrepp och längre bromssträcka. Siffran är något bättre än i fjol.
Fakta: Däckrazzia
512 bilar i Västra Götaland, Skåne och på Gotland kontrollerades under årets däckrazzia.
Däckrazzian görs av Däckbranschens informationsråd, i samverkan med polisen, Energimyndigheten, forskningsinstitutet VTI, trafiksäkerhetsorganisationen NTF och Bilprovningen.
- 23,2 procent hade minst ett slitet däck med ett mönsterdjup på tre millimeter eller mindre.
- 2,9 procent hade minst ett olagligt däck med ett mönsterdjup på 1,6 millimeter eller lägre.
- 72,5 procent hade inte kollat luftrycket på däcken den senaste månaden eller så visste de inte när det skett senast.
- 6,7 procent hade så dåligt tryck i minst ett däck att det kunde betraktas som punktering.
- 11,9 procent hade vinterdäck.
Källa: Däckrazzia.se