Inte vägs ände. Efter avslag i kommunfullmäktige och avslag i hovrätten klurar Lennart Sandén på nästa drag i kampen mot gångfartsområde.
Inte vägs ände. Efter avslag i kommunfullmäktige och avslag i hovrätten klurar Lennart Sandén på nästa drag i kampen mot gångfartsområde.

Sandén ger sig inte – trots motgångar

Gångfartsmotståndaren Lennart Sandén har haft en motig vecka med avslag i både kommunfullmäktige och i domstol. Men han klurar redan på nästa drag i kampen mot gångfarten i Laholms centrum.

ANNONS
|

– Jag ger inte upp så lätt, jag är vädur, säger laholmaren Lennart Sandén.

I kommunfullmäktige i tisdags diskuterade Laholms politiker stans gångfartsområde i minst en timme.

Bakgrunden var både en motion från Bertil Johansson (LP) och ett medborgarförslag från Lennart Sandén. Båda gick ut på att gångfartsområde bör slopas i Laholms centrum. Båda fick avslag.

– Jag kan ändå konstatera att utan mina överklaganden hade kommunfullmäktige aldrig suttit och debatterat gångfartsområde i över en timme, säger Sandén.

Lennart Sandén var en av bilisterna som bötfälldes i den omtalade poliskontrollen på Östertullsgatan i fjol. Därefter har han både överklagat böterna ända till hovrätten och skrivit medborgarförslag. Hans käpphäst är att gångfartsområdet i Laholm inte är utformade på rätt sätt, utan ser ut som vilken väg som helst.

ANNONS

Och på den punkten ger de flesta politikerna nu Sandén rätt. I beslutet ingår också att det ska tas ett nytt helhetsgrepp om gångfartsområde, gestaltning och trafikflöde i centrala Laholm.

– Ett gångfartsområde ska se ut som ett gångfartsområde och det gör det inte i Laholm. Jag kan konstatera att ska man hålla sju kilometer i timmen, som polisen säger, då är det väldigt svårt, säger miljö- och byggnadsnämndens ordförande Ove Bengtsson (C).

Bertil Johansson (LP) tycker att det är tandlöst med nya helhetsgrepp.

– Jag satt på Våxtorps marknad senast och hade jag satt upp en lista på alla som sade att nu har de slutat köra in till stan hade den blivit full. De kör hellre till Maxi eller Eurostop. Ska det här pågå tar det död på all köpenskap, säger han.

Ove Bengtsson (S) är av annan åsikt:

– Jag kan förstå att de som har fått böter tycker att det är orättfärdigt. Men jag har svårt att förstå logiken i att folk inte kör till stan för att det är gångfartsområde. Vi har aldrig haft så många parkeringsplatser som i dag. Bättre då att vi koncentrerar oss på hur vi får hit en mångfald av affärer som skapar attraktion.

ANNONS

För Lennart Sandén fortsatte motgångarna dagen efter fullmäktige när hovrätten meddelade att hans överklagande av böterna avslås.

– Det var väntat. Men det är nu det riktigt intressanta börjar, säger Lennart Sandén och avslöjar sitt nästa drag.

– Nästa vecka skriver jag överklagande mot kommunfullmäktiges avslag av mina medborgarförslag. Jag har fått kontakt med en man i Stockholm som varit med och tagit fram beslut om gångfartsområde. Han är ganska sur på hur kommuner utformar gångfartsområden och guidar mig nu i hur jag ska gå till väga. Han menar att jag kommer få avslag även i länsstyrelsen, men kan få rätt i nästa instans, säger han.

ANNONS