Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Politisk glädje över regionens tågbeslut

Laholms toppolitiker var idel solsken efter att regionfullmäktige i går klubbade planen som möjliggör tågstopp i Veinge och Knäred. - En seger för Laholm, säger Erling Cronqvist (C).

Läs om beslutet här.

Tongångarna har gått från vrede till glädje på ett halvår. I oktober skrev nämligen regionens tjänstemän att ”inga nya stationer ska inrättas i Halland”.

- Jo, det är inte länge sedan vi var rätt molokna. Men jag tror att trycket blev för stort, inte bara från Laholm och Halmstad utan från regionerna runtomkring, säger vice kommunrådet Erling Cronqvist.

- För mig som har jobbat för detta sedan 2006 känns det förstås jättekul. Och det är en seger för Laholms kommun, konstaterar han.

Kommunstyrelsens ordförande Elisabet Babic (M) deltog själv i regionfullmäktige, och fick säga ett ”äntligen!” från talarstolen.

- Jo, det har varit en lång resa. Just det här dokumentet har vi arbetat med sedan 2013, säger hon.

Babic menar dock samtidigt att färden långt ifrån är över.

- Än har vi bara kommit till första stationen på resan, säger hon.

När persontågen på Markarydsbanan kan stanna på stationerna i Knäred och Veinge är en öppen fråga.

- Vi som har varit väldigt engagerade i frågan kommer att träffas för att hålla liv i den och för att ta nästa steg. Både vi, Markaryd och Halmstad behöver ha det här med i våra budgetplaner, säger Elisabet Babic.

Förändringen kommer att kosta pengar. Stationerna behöver utrustas för persontrafik och det lär också krävas ett nytt mötesspår längs banan.

- Vi har hittills bara uttryckt det i ord i våra budgetplaner, på så sätt att vi tar perrongerna, säger Erling Cronqvist.

Kostnaden för detta har bara grovt beräknats.

- I en tidigare utredning har det nämnts tio miljoner kronor per perriong, säger Elisabet Babic.

Oppositionsrådet Kjell Henriksson (S) säger att det viktiga är att se till att persontrafiken kommer igång så fort det bara går, för att attrahera nyinflyttning på de båda orterna.

- Jag utgår från att vi ska ha budgeterat för detta redan 2017/2018, säger Henriksson och fortsätter:

- Vi vill ha igång trafiken så fort som möjligt. För det behövs inget mötesspår. Det går att köra sju tåg om dagen redan, det har ”sydsidan” (Skåne) räknat ut. Finns det bara en politisk vilja så går det. Jag vill ha trafiken igång nästa år.

Elisabet Babic låter något tveksam till sådan expressfart.

- Det här är en planeringsfråga med många inblandade, bland andra Trafikverket, säger hon.