Många frågor. Ulf Mattsson mötte pressen på onsdagen för att tala om Visit Laholm.
Många frågor. Ulf Mattsson mötte pressen på onsdagen för att tala om Visit Laholm.

Kommunen sätter Visit Laholm på paus

Arbetsbeställningarna till it-företaget Comotion ska inte bli fler nu. I stället ska en ny upphandling av drift och underhåll på visitlaholm.se påbörjas. Beskedet kom vid en pressträff på onsdagen.

ANNONS
|

Efter ett flertal artiklar och inslag i lokala medier kallade kommunen till presskonferens kring destinationssajten Visit Laholm.

Nyligen beslöt Konkurrensverket att titta närmare på upphandlingen av sajten. I avtalet med Ängelholmsföretaget Comotion angavs ett totalpris på 1 951 850 kronor.

Men kommunen har köpt företagets tjänster för mer än så.

Enligt de siffror som kultur- och utvecklingsnämndens verksamhetschef Ulf Mattsson lade framhandlar det om 2 686 700 kronor.

Har ni under resans gång haft i bakhuvudet att det fanns en totalsumma?

– Ja, det har vi, säger Mattsson.

Ni har alltså medvetet överskridit totalsumman?

– Vi har köpt mer än vad som står i upphandlingsavtalet, ja. Det är ganska uppenbart och det är det som Konkurrensverket nu ska granska.

ANNONS

Varför gjorde ni det?

– I något skede måste vi naturligvis göra en ny upphandling. Samtidigt gäller avtalet med Comotion under tre års tid. Vi har jobbat snabbare, det blir lite komplicerat på det viset att vi har ett avtal som sträcker sig fram till nästa år. Vi har överskridit summan, ja. Vi kanske borde gjort en förnyad upphandling tidigare.

Ulf Mattsson sade också att kultur- och utvecklingsnämnden haft pengar till projektet och att han hade informerat nämndens politiker om olika fördyringar.

Men på vilket sätt har du informerat nämnden om att ni har överskridit totalsumman i avtalet?

– Jag har inte informerat om att vi har överskridit totalsumman.

Hade det inte varit en bra information för dem?

– Det hade säkert, så här i efterhand, varit en bra information. Samtidigt har vi en uppföljning av verksamheten som bygger på två delårsrapporter och ett årsbokslut. På den vägen får de information om vad vi gör i verksamheten.

Avtalet med Comotion går ut den 30 april 2017. Men Mattsson meddeladeatt inga fler jobb ska beställas från och med nu:

– Vi har slagit i taket och kommer inte att upphandla mer utifrån det avtalet, åtminstone inte innan vi har ett svar från Konkurrensverket, säger Ulf Mattsson och fortsätter:

ANNONS

– Vi pausar det och inleder en ny upphandling där vi specificerar vad det är vi behöver för att drifta Visit Laholm i framtiden. Det som ligger i röret just nu görs klart, men vi lägger inga nya beställningar.

På presskonferensen togs också upp att kommunens personal ännu inte kan göra enkla jobb som att byta ut bilder på sajten – något som lett till att Comotion måste anlitas ofta för uppdateringar.

Varför har man inte ställt krav på användarvänlighet?

– Vi sade redan från början att vi behövde tre år för att bygga det här projektet. Vi är inte där än. De bitarna som återstår, klart vi ska lösa dem, sade Mattsson.

Besökssiffrornahar varit låga. Visitlaholm.se hade i somras, juni till augusti, 14 896 unika besökare.

– Vi står inte och faller med besökssiffrorna just nu. Vi har byggt en grund och det här tar tid, sade Ulf Mattsson.

Kun:s vice ordförande Lorenz Pucher (C) var inte orolig.

– Satsar man i ett projekt ska man löpa linan ut. Alla projekt är sköra i början. Efter tre år har man en bra hum om det kan ha bäring in i framtiden eller inte, sade han.

ANNONS