Först upphandlingarna. Nu fakturahanteringen. Laholms kommun får skarp kritik av revisiorerna igen. Bild: Jonatan Gernes/Jessica Gow, TT
Först upphandlingarna. Nu fakturahanteringen. Laholms kommun får skarp kritik av revisiorerna igen. Bild: Jonatan Gernes/Jessica Gow, TT

Kommunen brister i fakturahantering

Laholm får ny kritik för hur kommunen sköter inköp av varor och tjänster. Revisorerna tycker inte att hanteringen av leverantörsfakturor fungerar helt tillfredsställande.

ANNONS
|

I våras fick Laholms kommun svidande kritik för sina skandalomsusade upphandlingar av IT-konsult, Visit Laholm och Krokå-projektet.

Nu har kommunrevisorerna gått vidare och låtit samma revisionsbyrå, EY, granska kommunens fakturahantering.

Det sammanfattande betyget blir att allt inte fungerar som man skulle önska.

Revisorerna har bland annat gjort stickprovskontroller på 25 transaktioner, vilket förstås är en droppe i havet för en verksamhet som omsätter en miljard kronor.

I fyra fall saknades giltiga avtal. I ett av dem hade fakturorna från ett företag tickat på till över 630 000 kronor på ett år.

Här kan kommunen återigen ha brutit mot lagen om offentlig upphandling, genom att inte ha gjort någon upphandling eller haft ett ramavtal.

ANNONS

”Vi bedömer det som allvarligt att kommunen inte kan påvisa att inköpen är konkurrensutsatta”, skriver EY i revisionsrapporten.

Granskarna tycker också att det är orimligt att kommunens toppchefer kan ändra sina beloppsgränser, hur mycket de får handla för, utan godkännande från överordnad.

Det betyder att större fakturor än vad som är normalt för verksamheten kan slinka igenom utan att det uppmärksammas uppifrån.

Slutsatsen är att den interna kontrollen behöver stärkas, rutiner skärpas och uppföljningen bli bättre.

”Detta för att undvika att kommunen betalar ut pengar till leverantörer som inte har avtal med kommunen, eller att avtalat pris inte överskrids”, heter det.

Dessutom bör man sluta med att låta samma person attestera både mottagning och granskning.

ANNONS