Hemtjänsten struntade i trygghetslarmen

Larma två gånger. Annars kommer ingen hjälp. Så blev det när en anställd inom hemtjänsten i Laholms kommun följde en ”oskriven regel” om att vänta när trygghetslarmet går.

ANNONS
|

Tidigt en morgon klockan 06.08 behövde en brukare i Laholm gå på toaletten och påkallade om hjälp via sitt trygghetslarm.

Larmcentralen sände via sms ett meddelande till omvårdnadspersonalen. Personen som tjänstgjorde kvitterade larmet men gick inte hem till den som larmat.

Inte förrän dagpersonalen kom mer än två och en halv timme senare fick brukaren hjälp att gå på toa.

Samma morgon, klockan 06.16, larmade en annan brukare om hjälp. Det blev samma visa där. Det krävdes att en anhörig också begärde hjälp via sitt trygghetslarm innan någon kom till undsättning.

I kommunens utredning framkom det att personen som jobbade den aktuella morgonen, i oktober förra året, ansåg att det fanns en oskriven regel att vänta lite och låta den enskilde påkalla om hjälp en gång till innan trygghetslarmet besvarades.

ANNONS

Men någon sådan regel finns inte i Laholms kommun, uppger Jennie Andersson, avdelningschef för Resurscentrum äldre.

–Det var en enskild medarbetare som hade den inställningen. Det har vi fått arbeta med, säger hon.

Den anställde stängdes av under utredning och har därefter fått en skriftlig varning. Missförhållandena anmäldes enligt lex Sarah.

–Vi har tagit fram rutinerna och diskuterat dem igen, för att säkerställa att vi har en god drift. Vi kan aldrig skydda oss mot att individer fattar felaktiga beslut, vi kan bara bygga in så mycket säkerhet som möjligt, till exempel att larmen går till mer än en telefon, säger Jennie Andersson.

Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) är nöjd med kommunens interna hantering av saken, men anser att två så likvärdiga händelser visar på kompetensbrist hos omvårdnadspersonalen.

Ivo påpekar i sina beslut att socialnämnden måste säkerställa att personalen har den tid, utbildning och erfarenhet som krävs för arbetet. Personalen måste arbeta på ett sätt som skapar förtroende och trygghet.

ANNONS