Från kaos till arbetsro på Knäredsskolan

Både personal och elever på Knäredsskolan har haft en turbulent tid. Men lagom till sommarlovet har arbetsron kommit tillbaks.

ANNONS
|

Hösten 2015 var kaotisk på Knäredsskolan. Föräldrar och elever vittnade om kränkningar och usel studiero. Flera föräldrar höll sina barn hemma och Skolinspektionen fick in flera anmälningar.

Efter en tillsyn som Skolinspektionen gjorde fick kommunen svidande kritik, varpå Laholms kommun bytte ut hela skolans ledning.

Den som fick ta över rektorsskapet var Gisela Berg Rudolfsson, som nu jobbat på skolan i ett halvårs tid.

– Jag blev tillfrågad om tjänsten. Jag har jobbat i Knäred förut, både på Dalkulla och fritidshemmet. Efter många år som lärare på Lagaholmsskolan blev jag biträdande rektor där. Jag trivdes med rektorsjobbet, och tvekade aldrig att ta jobbet i Knäred.

ANNONS

Gisela Berg Rudolfsson började sitt jobb den 18 december. Det första hon fick göra var att rekrytera.

– Några lärare gick i pension, några hade slutat. Jag fick tips på några personer som jag trodde kunde passa, och flera av dem nappade. Dessutom rekryterade vi resurspersoner som förstärkning.

En av de nya lärarna är Eleonore Brantin. Hon lämnade sitt jobb på Strandängsskolan i Båstad för att jobba i Knäred.

– Jag kände direkt att jag trivdes med Gisela. Och jag vet att problem på en skola inte varar för evigt, det här var något som vi kunde fixa. Det var trots allt bara barn vi pratade om, säger hon.

Skolan har i dag fler anställda än förut. För Gisela Berg Rudolfsson är det viktiga att barnen känner att alla som arbetar på skolan är trygga vuxna.

– Barnen ska känna att oavsett vad som händer så kan de vända sig till oss vuxna på skolan.

Den klass som hade mest problem var årskurs fyra.

– Vi delade fjärde- och femteklassen och skapade i stället två fyr-femmor. Det gaveleverna chansen att skapa nya relationer. Vi har också lagt in fler raster, och vi jobbar väldigt mycket med att skapa tillit och förtroende.

ANNONS

Hon betonar att arbetet är långt ifrån färdigt.

– Det pågår hela tiden och förändring tar tid. Men eleverna går till sina lektioner, de följer undervisningen och vi känner allt som oftast att vi har väldigt roligt tillsammans.

– Vi försöker att inte se problem eller svårigheter, utan tänker mer: okej, nu hände detta, hur löser vi det?

Gisela Berg Rudolfsson kände hela tiden att hon hade föräldrarnas stöd.

– Jag bjöd in alla föräldrar och alla anställda till ett möte tidigt, och vi fick en fantastisk respons. Vi har verkligen haft föräldrarna med oss i allt.

Också eleverna känner att det har blivit mycket bättre på skolan.

– I höstas var det stökigt, men nu är det mycket lugnare, säger Elin Johansson som går i fyran.

– Det var jobbigt i början när vi ändrade på klasserna, men sedan blev det bra. Jag trivs jättebra, men jag längtar ändå till sommarlovet, säger Daniel Johansson som går i femte klass.

ANNONS