Förfriskning. Christina Törnvall häller upp ett glas rödbetskombucha medan Eivor Gavie bjussar på syrade tilltugg. Gröna företagare har fått utbildning i kreativitet de senaste månaderna.
Förfriskning. Christina Törnvall häller upp ett glas rödbetskombucha medan Eivor Gavie bjussar på syrade tilltugg. Gröna företagare har fått utbildning i kreativitet de senaste månaderna.

Examensdags för gröna företagare

En grupp företagare har fått lära sig att tänka både nytt och grönt. På fredagen var det kursavslutning på Skottorps slott.

ANNONS
|

Kan man lära sig att vara mer kreativ? Jo, det kan man, menar forskaren Per-Ola Ulvenblad som håller utbildningar för företagare inom de så kallade gröna näringarna.

– Dels genom övningar, dels genom att läsa om olika teorier. Det kan handla om sådant som ledarskap, hur man skapar ett tillåtande klimat i ett företag där olikheter och nya förslag får komma fram, säger han.

Per-Ola Ulvenblad och Henrik Barth, båda verksamma vid Högskolan i Halmstad, har lett kursen ”Innovativt affärsskapande – konsten att tänka nytt”.

Åtta företagare har deltagit och när kursen avslutades på fredagen var hela gänget på Skottorps slott för redovisningar.

ANNONS

Det passade bra eftersom slottsfrun och mejeristen Ingmarie Müller-Uri också varit en av kurseltagarna.

Sällskapet bjöds på tilltugg från två av företagarna, som skämtsamt kallar varandra för ”Fermentanterna”.

Christina Törnvall, Kungsbacka, tillverkar och säljer den jästa hälsodrycken kombucha.

– Det är en fermenterad dryck med probiotika som har ursprung i Asien. Jag odlar själv det mesta av råvarorna, som havtorn, rödbetor och pors, berättar Cristina Törnvall.

Eivor Gavies företag i Årsta utanför Falkenberg gör syrade grönsaker.

– Fermentering är en gammal metod för att ta tillvara grönsaker som fått ett uppsving. Man har upptäckt flera hälsofördelar, säger Eivor Gavie.

Inte minst den koreanska trendrätten kimshi går åt som smör i solsken.

Båda ”Fermentanterna” säger samma sak om sina respektive företag:

– Allt vi tillverkar går åt.

Grön näring behöver inte nödvändigvis ha med mat att göra, vilket Carl-Johan Bertilsson är ett bevis på.

– Mitt företag Bioland kör timmerbilar. Vi handlar också med pellets och har nötköttsproduktion.

Transporterna började han med efter stormen Gudrun.

– Efter Gudrun uppstod ett skriande behov av timmerbilar. Jag och några kompisar drog igång ett åkeri och sedan har vi fortsatt, säger Carl-Johan Bertilsson.

ANNONS

Det, anser Per-Ola Ulvenblad, är ett bra exempel på kreativitet inom grön näring.

– Han kunde fånga möjligheten när den uppkom.

Men fullärd blir man aldrig.

– Det vi lärt oss genom kursen handlar mycket om struktur och möjligheten att se ”utanför boxen”. Det har också varit en otrolig tillgång att få träffa andra entreprenörer, säger Christina Törnvall.

Kursen ger deltagarna akademiska poäng och man kan faktiskt ta en magisterexamen i innovation inom grön näring.

– Det är KK-stiftelsen – alltså de gamla löntagarfonderna – som betalar oss för att ta fram en utbildning på magisternivå. Det heter Gain, Green Agri Industry Innovation, och ska ge både praktisk och akademisk nytta, säger Per-Ola Ulvenblad.

– Det här var den första kursen. Till hösten startar en ny kurs i självledarskap och coachande ledarskap, fortsätter han.

ANNONS