Brånalts samfällighetsförening är en sammanslagning av flera vägföreningar och har runt en mil väg i Brånalt, Snorrslida och Trälshult som de håller efter. I det kommer också en fackverksbro över Vänneån som tidigare tillhört kvarnen men som nu ligger på väghållarens lott att se efter.
Brobiten är en av tre som löpte över Lagan i Knäred tidigare och ska ha varit på plats 1895 för att senare bytas ut 1952. 1955 kom en sektion på plats vid Nore Kvarn medan andra delar kom till användning i Blankered och över Krokån i Knäred.
När den nu legat över Vänneån i över 60 år har den hjälpt folk över vattnet en längre tid än när den fanns i Knäred. Bron har besökts av länsstyrelsen som uppmanat samfällighetsföreningen att söka pengar till kulturmiljövård för att bevara den gamla bron som är i behov av renovering.
–Det är träkonstruktionen som är dålig. Men samtidigt behövs också blästring och målning av järnkonstruktionen och ett par nitar som släppt behöver ersättas, säger Bengt Lindberg, vägfogde.
För närvarande har de sänkt vikten för hur tunga fordon som får köra på bron i väntan på en eventuell renovering som i så fall ska utföras av en hel del ideella krafter, för de vill inte att bron stängs.
–Den är viktig för oss som bor i området eller har fritidshus här för att den binder samman byarna och gör att vi har fler vägar att förlita oss på, säger Birgitta Albertsson, ordförande i föreningen.
Bidraget som sökts är på drygt 160 000 kronor för att den 122-åriga bron ska fortsätta fungera.
–De från länsstyrelsen sa att den var unik, det finns hundratals stenbroar i Halland men bara tre av denna typ. Bron är viktig för en levande landsbygd, posten sparar flera kilometer på att ta sig över här. Stängs den är risken att vi får hämta posten nere vid stora vägen framöver, säger Johan Inghammar, som arbetar med Vänneåns fiskodling på båda sidorna av bron.
Fakta: Bron
Knäreds kommun ägde den gamla järnbron som monterades ner i början av 1950-talet för att ge plats åt en ny bro över Lagan i Knäred.
Flera texter i HP avhandlade bron över Lagan och enligt bild ovan, 1 november 1955, rapporterade tidningen att alla tre brospann installerats på nya platser.