Spärrad. ”Det är skamligt. Jag får ringa hur mycket vill bara jag betalar fakturan”, säger Tommy Berglund, rovdjursexpert som var mitt uppe i ett stort arbete. Bild: Jan Bergman
Spärrad. ”Det är skamligt. Jag får ringa hur mycket vill bara jag betalar fakturan”, säger Tommy Berglund, rovdjursexpert som var mitt uppe i ett stort arbete. Bild: Jan Bergman

Telia stängde av Tommy Berglunds fasta telefon

Rovdjursexperten Tommy Berglund har betalat sina fakturor i alla år, men plötsligt stängde Telia av hans fasta telefon. Bara för att han hade ringt för mycket.

ANNONS
|

Det var i slutet av förra veckan som den utgående linjen dog när rovdjursexperten behövde den som mest.

– Min fasta telefon gick inte att ringa ut på. När jag felanmälde kom en reparatör ut dagen därpå och arbetade i flera timmar. Men det gick fortfarande inte att ringa, berättar Tommy Berglund.

En ny kontakt med Telia på 90 200 blev följden.

– En operatör uppgav att jag hade ringt för 5 000 kronor det senaste kvartalet. ”Då stänger vi av per automatik”, berättar Tommy Berglund som blev storligen förvånad.

– Kontentan var att det var för min egen säkerhet. Om det till exempel skulle bli inbrott i huset så skulle tjuven inte kunna sitta och ringa på min telefon.

ANNONS

Han anser att Telia gör fel som stänger av hans fasta telefon utan att han får något besked.

– Det är oslagbart. Jag har aldrig varit med om dess like, säger Tommy Berglund som framhöll att han var mitt upp i ett stort arbete.

–Sedan kom det mest häpnadsväckande, att jag skulle vara tvungen att betala fakturan på 5 019 kronor, som har förfallodag den 29 mars, på tre dagar för att få till tillbaka den utgående linjen.

– Jag har inte gjort några fel! ”Det är våra regler”, sade operatören. Jag har haft Telia i 45 år men hotade att lämna företaget. ”Då sätter vi den 31 mars som förfallodag” blev svaret.

– Det är maffiametoder.

Tommy Berglund blev riktigt förbannad och lyckades att få tillbaka linjen på en timme, men först sedan han hade talat med en chef. Han har ingen förståelse för företagets spärr.

– Nej, jag får ringa hur mycket jag vill bara jag betalar fakturan. Det är skamligt, det värsta jag varit med om. Jag fick inte en notis i förväg. Det är inte klokt och drabbar mig så svårt.

Argumentet att obehöriga skulle kunna missbruka den fasta telefonen ger han inte mycket för.

–Jag gömmer undan telefonen när jag reser bort. Telia är nog rädda för att inte få så höga fakturor betalda, tror han.

ANNONS

På Telia hänvisar man till de allmänna villkoren i avtalet med kunderna.

–Vi har en beloppsgräns på 5 000 kronor för både fast och mobil telefoni för att garantera kundens säkerhet om telefonen skulle komma i orätta händer, säger pressansvariga Inger Gunterberg.

– När kunden nått 80 procent av 5 000 kronor går det ut en förvägsmeddelande om att det är 20 procent kvar.

ANNONS