Vikänsla. För att öka vikänslan på skolan blandades årskurserna i lagen. Frida Axelsson ledde övningen ”snappa näsduk”.
Vikänsla. För att öka vikänslan på skolan blandades årskurserna i lagen. Frida Axelsson ledde övningen ”snappa näsduk”.

Samarbetsövningar på Elias Fries

Att snappa näsduk var en av samarbetsövningarna under vi-dagen på Elias Friesskolan i Hyltebruk i går.

ANNONS
|

Barnen från olika årskurser blandades i två lag. När läraren Frida Axelsson blåste i visslan gällde det att bli först med att ta den utsträckta näsduken och snabbt hinna tillbaka till sitt lag utan att bli kullad av den andra medtävlaren.

Det kunde bli ett taktiskt spel innan någon slet åt sig den rosa duken och sprang tillbaka. Den som blev kullad fick bli medlem i motståndarlaget. Och så fortsatte det tills det ena laget hade alla deltagare på sin sida av de färgade konerna.

– Najs. Det är roligt och kul att tävla en mot en, tyckte Ebba Kovac, tolv år, i klass 5A om övningen.

ANNONS

– Det är bra stämning på skolan, tyckte Jakob Larsson, tio år, i Klass 3 A.

Elever från klass 1-6 deltog i sexton olika övningar under vi-dagen på Elias Friesskolan, däribland att köra motorcykel med en pinne medan andra kastade boll och en tafatt-lek som kallades Snoken.

Att blanda årskurserna för att göra övningar tillsammans är en viktig del för skolan, där de är uppdelade i olika hus.

– Eleverna ska känna ”vi” över klasserna så det blir ett naturligt möte, förklarade Frida Axelsson den bakomliggande tanken.

– Vi märker att de stora anpassar sig och blir gulliga mot till de yngre barnen.

ANNONS