Göte Green, utredare på Polisens bedrägerisektion, berättar att det är lätt att bli lurad av telefonbedragarna eftersom de är mycket vältaliga.
Göte Green, utredare på Polisens bedrägerisektion, berättar att det är lätt att bli lurad av telefonbedragarna eftersom de är mycket vältaliga. Bild: HP Arkiv

Polisen varnar för telefonbedrägerier mot äldre

Sedan i höstas har ett 20-tal äldre personer i Halland utsatts för telefonbedragare som lurat dem på stora summor. Just nu är Hylte värst drabbat - här har fyra försök utförts bara i januari. Men det går att överlista bedragaren.

ANNONS
|

Från november fram tills nu har över 20 hallänningar tillsammans blivit bedragna på omkring 2,7 miljoner kronor.

– Vi kallar de här telefonbedrägerierna mot äldre för vishingbedrägerier och de har ökat väldigt mycket under sista halvåret 2018 och har fortsatt 2019, säger Göte Green, utredare på bedrägerisektionen på Polisen Region väst.

LÄS MER:Sven Roth blev uppringd av en bedragare

Det rör sig om flera kluster av bedragare som betar av område för område. Personer i Laholm och Halmstad utsattes tidigare under hösten, men under januari i år har brottslingarna riktat sitt fokus mot personer som bor i Hylte kommun.

– I genomsnitt kommer de över 110 000 kronor varje gång, säger Göte Green.

ANNONS

Polisen går därför ut och varnar för fenomenet.

– Det är befogat med en varning eftersom det är så mycket pengar man luras på. De här personerna är oerhört duktiga och har en förmåga att vrida samtalet så att du tror att det är seriöst.

En Hyltebo blev av med flera hundratusen kronor och ytterligare fyra bedrägeriförsök har polisanmälts i Hylte kommun. Polisen har sina teorier om varför bedrägerierna främst riktas mot äldre personer, ofta födda på 1930- och 40-talen.

– Vi vet inte exakt hur de utser sina offer, men vi ser att de kör detta områdesvis. Äldre personer har ofta pengar och är inte alltid datamässigt kunniga. En annan förklaring, som får stå för mig, är att äldre personer oftare litar på folk som säger att de ringer från en bank, säger Göte Green.

LÄS MER:Så kan samtalet från bedragaren låta

I flera fall har bedragarna fått gå tomhänta, eftersom den utsatta personen har anat oråd.

Vad kan man tänka på för att undvika att bli utsatt?

– När någon säger att man ska plocka fram sin bankdosa och logga in - det är inte seriöst. Så gör ingen bank eller butik. I det läget finns det bara en sak att göra: lägg på luren! Man ska inte fortsätta samtalet.

ANNONS

Om man kommer på efter avslutat samtal att man blivit lurad gäller det att ta till snabba åtgärder.

– Då ringer man först sin bank direkt för att stoppa de här transaktionerna. Sedan ringer man polisen. Vi vill även ha in anmälningar om försök så att vi vet vilka områden de verkar i.

Hur mår personerna som blivit utsatta?

– Det mår väldigt dåligt, vissa personer måste uppsöka läkare. De bannar sig själva eftersom de hört att man inte ska gå på detta. De blir kränkta. Det är väldigt allvarligt vad de här bedragarna gör sig skyldiga till.

Fakta: Vishingbedrägerier

• Det nya fenomenet ”vishing” kommer från ”voice phising”, alltså ”röstfiske” på svenska. En person ringer och försöker övertala offren att uppge sina inloggningsuppgifter till banken för att komma över deras pengar.

• På riksplanet har Polisen fått in omkring 5 000 anmälningar om vishingbedrägerier under 2018, framför allt under andra halvåret. Det största bedrägeriet rör sig om 1,2 miljoner kronor vid ett och samma tillfälle.

• Halland har varit relativt förskonat jämfört med Göteborg, men nu ser Polisen att fenomenet växer även här. De senaste veckorna är det framför allt äldre i Hylte kommun som har utsatts.

• Tidigare har även Mölndal, Onsala och Skaraborg varit extra utsatta områden. Halmstad och Laholm har varit utsatta tidigare under hösten.

• Genom att informera allmänheten vill polisen göra äldre personer uppmärksamma på hur lätt det är att bli lurad.

• Bedragarna kan ha kommit över kunskap om dig och din partner, dina personuppgifter och till och med vilken bank du har via internet och sociala medier.

• Bedragaren uppger till exempel att hen vill ”hjälpa” den äldre att spärra sitt konto via en bankdosa eller bank-id och kommer på så sätt över inloggningsuppgifter. Med den informationen görs överföringar från bankkontot till en "målvakt". Oftast används unga personer som penningtvättare för att bedragaren ska få ut pengarna i kontanter.

• Ibland ser numret som bedragaren ringer ifrån ut som ett seriöst nummer, till exempel från din lokala bank. Men i själva verket är det ett förfalskat, även kallat spoofat nummer.

Källa: Polisen

ANNONS