Kollektivt arbete. Adrain Sinanaj, Dina Karlsson-Cervin, Matilda Gustavsson och Rut Kärrman från klassen visar den nyutkomna boken med författaren Angelica Ahlefeldt-Laurvig.
Kollektivt arbete. Adrain Sinanaj, Dina Karlsson-Cervin, Matilda Gustavsson och Rut Kärrman från klassen visar den nyutkomna boken med författaren Angelica Ahlefeldt-Laurvig.

Klass fyra i Rydöbruk skrev en fantasybok

Efter att ha arbetat ihop med en författare i ett år har dåvarande klass fyra vid Rydöbruks skola kommit ut med en fantasybok.

ANNONS
|

I tisdags släpptes ”Indianställets hemlighet”, ett barn- och ungdomsäventyr, på Torups bibliotek inom ramen för projektet Barnens kulturmiljö i Rydöbruk.

– Det har varit jätteroligt att samarbeta med Angelica (Ahlefeldt-Laurvik), hon är snäll och rolig, i alla fall inte jobbig, säger Matilda Gustavsson, Rydöbruk, en av 13 numera femteklassare i projektet.

Vi har lärt oss hur det är att skriva en bok. Det är inte helt enkelt, man måste sudda lite och göra om vissa grejor, fortsätter Dina Karlsson-Cervin, Eskilsbo.

ANNONS

Författaren Angelica Ahlefeldt-Laurvig har skrivit texter som de har fått reagera på och komma med förslag till ändringar.

– Vi har bytt ut gammaldags ord som vi kan förnya, säger Rut Kärrman, Rydöbruk som tycker att boken blev ”skitbra”.

– Det är fantasy men lite på riktigt. Och vi beskriver Rydöbruk som boken handlar om. Jag tror att de som bor i samhället tycker om den.

De har samtidigt blivit bättre i svenskämnet.

– Ja, det är jättemycket stavningsövningar, säger Rut Kärrman.

– Det har varit kul. Jag har fått lära mig hur det är att skriva en bok och gå tillbaka och renskriva. Boken blev rolig och spännande, säger Adrain Sinanaj.

Barnen har ägnat projektet en dag i veckan sen förra hösten.

– Ett fantastiskt projekt som jag är jättetacksam över att ha fått vara med att göra. Barnen har fått lära sig processen i ett författarskap och ett bra och ledigt förhållande till text, säger Angelica Ahlefeldt-Laurvig.

Hon lät dem göra dramaimprovisationer, besöka platser och hus och parvis mejsla ut figurerna i boken.

– Ni har skapat personerna och givit liv åt dem, sa hon åt barnen som var på plats.

Små teckningar finns här och var i den nästan 200 sidor tjocka häftade boken, som tryckts i Veinge.

ANNONS

– Alla i klassen har varit med och gjort en bild. Här finns en karts över Rydö och det är tänkt att man ska känna igen sig.

Mycket av handingen utspelas i skolan. Sex kompisar i en klass får en ny lärare.

– Honom skapade vi en dag tillsammans på Bruksmuseet. Man vinner så mycket på den här typen av kollektiva arbeten, säger Angelica Ahlefedt-Laurvig.

Klassens riktiga lärare är full av lovord.

– Det har varit ett fantastiskt år där barnen haft möjlighet att jobba med en författare. Det har man nytta av när man ska skapa nya berättelser, vi har mycket med oss framåt, säger klassläraren Monica Fearn.

Vi har upplev t fantastiska ögonblick med läsning av nya kapitel och har besökt spännande platser. Det är en enorm lärdom att få vara med i en sån process och lära sig hur det går till i verkligheten.

ANNONS

Barnens kulturmiljö i Rydöbruk startades 2014 av Rydö historiska förening i samarbete med skolan och stöd från Arvsfonden.

– Vi vill öka intresset för läsning och ge en djupare erfarenhet av en skrivarprocess, säger projektledare Lennart Hildingsson om delprojektet ”Vi skriver en bok”.

ANNONS