Alexander Engman, Hyltebruk: – Jag cyklar. I dag inviger jag faktiskt min nya cykel. Eftersom jag inte har något körkort åker jag också mycket tåg och buss. Sedan försöker jag äta klimatsmart, vegetarisk mat minst en eller två gånger i veckan.
Alexander Engman, Hyltebruk: – Jag cyklar. I dag inviger jag faktiskt min nya cykel. Eftersom jag inte har något körkort åker jag också mycket tåg och buss. Sedan försöker jag äta klimatsmart, vegetarisk mat minst en eller två gånger i veckan.

Hylte kommun på väg att klimatanpassas

Kommunens miljöarbete handlar inte bara om att energieffektivisera byggnader och byta ut bensinbilar mot elbilar. I dag läggs stor fokus på hur Hylte ska hantera stormar, varmare temperaturer och hur invånarna ska bli mer medvetna.

ANNONS
|

–I år fokuserar vi mycket på klimatanpassning och har ett samarbete med SMHI. Klimatet förändras och vi måste öka beredskapen mot till exempel stormar och värmeböljor, säger Bitte Rosén Nilsson, miljöstrateg i Hylte kommun.

Der förebyggande arbetet består i att ta fram planer med olika åtgärder, som senare kan presenteras för politikerna.

–Vi kan förvänta oss extremväder oftare och att regnet blir häftigare. Vårt dagvattensystem måste kunna svälja större regnmängder på kort tid, menar Rosén Nilsson.

Va-frågorna tar upp mycket tid. Likaså det förebyggande arbetet mot värmeböljor.

–Vi måste planera platser för sårbara personer, som barn och äldre, på ett visst sätt. Att det finns skuggiga ytor på skolgårdar och vid äldreboenden och att man kan få ner temperaturerna inomhus.

ANNONS

Kommunen vill också minska energianvändningen i bostäder och lokaler.

Utsläppen av koldioxid från uppvärmning och drift av bostäder och lokaler måste bli mindre.

Ett övergripande mål är att Hylte ska bli en fossilbränslefri kommun på lång sikt. Användningen av förnyelsebara bränslen eller el i kommunens tjänstebilar ska öka.

– Vi ser hela tiden över vilka bilar som kan bytas ut, säger Bitte Rosén Nilsson.

I dag är nästan var tredje bil i kommunens fordonspark en elbil. Under hösten anställs en ny fordonsansvarig vars uppdrag bland annat blir att öka andelen miljöbilar.

Bitte Rosén Nilsson är nöjd med hur förvaltningarna arbetar med miljöfrågor.

– Nu börjar de bli allt mer självgående. Miljöfrågorna har blivit väl förankrade i kommunens verksamheter.

Målsättningen är att inte bara kommunanställda, utan även Hyltebor ska känna till klimathotet och vad var och en kan göra för att dra sitt strå till stacken. För flera år sedan anordnade kommunen en klimatmässa för invånarna, men än finns inga planer på en repris.

Fakta: Ett urval av miljösatsningarna

I den kommunala bilparken finns i dag 26 elbilar, vilket motsvarar 29 procent av det totala fordonsbeståndet.

På förskolorna pågår projektet giftfri förskola, som går ut på att rensa ut leksaker och annat material som kan innehålla farliga ämnen.

Uppvärmningen av kommunens fastigheter har konverterats från olja till fjärrvärme, biobränsle, värmepumpar och solvärme.

En intern klimatkompensation har införts för att kommunala tjänstemän ska lockas att välja tåg och buss framför flyg och bil.

ANNONS