Hans Bagge samlar på bilar med historier

Så här års är det dags för alla ägare av veteranbilar att lufta sina klenoder i vårsolen. - De är som konstverk. Formgivna för att folk ska gilla dem, säger Hans Bagge i Hyltebruk, som har tolv i sin samling.

ANNONS
|

Intresset har han burit med sig hela livet.

- Min första "Måsvinge" köpte jag när jag var nio år gammal för 3 kronor och 25 öre av en kompis, säger han och visar upp en liten leksaksmodell av en Mercedes 300 SL som han fortfarande har kvar.

- Sedan dess har jag levt för och drömt om att äga den. Det är en av de vackraste bilar som har tillverkats.

Han har haft flera i fullformat genom åren innan han kom han över "rätt" bil, ett exemplar som han känt till sedan skolåldern och tillhört tävlingsföraren Bengt Mårtensson i Gislaved.

ANNONS

Med Bengt vid ratten har den vunnit VM i klassen för sportbilar på Nürnburgring 1956 och Kristianstads Grand Prix samma år före bland andra Joakim Bonnier i samma modell.

- Det är en fantastisk historia, säger Bengt som har en hel pärm full med tidningsklipp.

Han har renoverat bilen själv och låtit lackera om den i originalfärgen silvergrått.

- Förra året körde jag fyra mil med den och går som bäst i 150 kilometer i timmen. Den är inte märkvärdig att köra.

Vad får du för reaktioner ute på vägarna?

- Är dörrarna stängda är det inte många som märker vad det är. Men så fort jag öppnar dörren samlas folk.

En annan av hans klenoder är en Porsche 1600 Super som ägts av en av medlemmarna i det svenska kungahuset, Prins Wilhelm (1884-1965) på Stenhammars slott, son till Gustav V.

Något som antyds av registreringsbeviset och registreringsskylten "D 10", baktill med en kungakrona över.

- Prins Wilhelm köpte bilen vid 75 års ålder. Leverantören fick på prinsens begäran bygga om den för att passa hans längd på två meter. Man fick förlänga skenorna bakåt under förarstolen och likadant med rattstången.

ANNONS

Den smäckra sportbilen har ett lustigt hål i karossen.

- De sågade upp ett hål till höger under bakrutan där han stoppade sina flugfiskespön när han åkte ned till Emån i Småland och fiskade lax med Assar Gabrielsson, Volvos grundare.

Hans Bagge började bygga upp sin samling som ett bilintresse till sin bilhandel 1973, när han var 27 år gammal. Första förvärvet var en Mercedes 250 SL Pagoda, tillverkad 1968.

Och sedan har det bara rullat på. I år firar hans samlande 40-årsjubileum.

- I och med att jag köpte de flesta i rätt tid har det inte gått åt så mycket kapital. I dag skulle det ha varit mycket dyrare.

Det är mjuka former och olika färger.

- Alla bilarna har en historia, säger Hans Bagge och stannar framför en stor, bullig gul Mercedes 300 B från 1954 som haft titelrollen i en svensk spelfilm, "Den gula bilen" från 1963.

Det var den sista av de så kallade Hillmanfilmerna efter deckare av Folke Mellvig i regi av Arne Mattsson, något som en gammal bioaffisch berättar.

- De lät lackera om bilen från svart till gul men man hade inte råd att göra färgfilm, så den gjordes i svartvitt.

ANNONS