Inga löften. Andreas Almquist, vd för Hallandstrafiken sedan juni i fjol, kan inte ge Trönningeborna några löften men säger att målet är att zonindelningen ska bli mer logisk.
Inga löften. Andreas Almquist, vd för Hallandstrafiken sedan juni i fjol, kan inte ge Trönningeborna några löften men säger att målet är att zonindelningen ska bli mer logisk.

Vd utlovar mer logiska gränser efter översyn

Ambitionen är att zonindelningen ska bli mer logisk. Det uppger Andreas Almquist, vd för Hallandstrafiken. – Men än är vi inte framme i hur det ska se ut, säger han.

ANNONS
|

Andreas Almquist tillträdde som vd för Hallandstrafiken i fjol somras, men känner ändå väl till den problematik som nuvarande zonindelning orsakar och har fått ta del av Trönningebornas åsikter.

– Det vi har sagt är att det pågår en omfattande översyn av såväl zoner som betalsystem och biljettpriser inom bolaget. Vår ambition är att hitta gränser som ses som mer rimliga. Det är ett arbete som tar tid och kräver politisk förankring och vi är inte klara än, säger han.

Kan du svara på varför det är dyrare att åka till Halmstad från Trönninge än från Frösakull och Tylösand?

Jag kan inte svara historiskt, det här zonsystemet har funnits jättelänge i Halland. Men generellt är inte taxezoner fullständigt kvadratiska eller identiska i storlek. Trönninge är ett exempel där man reagerar för att man hamnar på fel sida gränsen, men jag gissar att det finns andra som också är i samma situation.

ANNONS

Trönningeborna har flera gånger påtalat problemet, bland annat diskuterades en översyn redan för fem, sex år sedan. Varför händer det ingenting?

Jag vågar inte svara på anledningen till att det har tagit så många år utan kan bara konstatera att det gått några år sedan de påpekade detta vilket är olyckligt. Men just nu händer det ingenting för att vi vill undvika att ändra enskilda zoner i och med att vi håller på att se över hela paketet.

Andreas Almquist säger att han har förståelse över att zonindelningen skapar förvirring och ilska.

– Om man tittar på zonkartan är den fantastisk på många sätt men den är inte lättbegriplig. Min ambition är att förenkla den och göra den mer logisk och det var det arbetet jag startade när jag kom till Hallandstrafiken.

Kan Trönningeborna hoppas på att zonerna baseras mer på avstånd i framtiden?

Vi är inte framme i hur det ska se ut än så det är för tidigt att lova något. Målet är att komma till rätta med den problematik de upplever och att försöka hitta rätt när vi nu bygger upp en ny zonstruktur.

Ett första förslag till hur en ny zonindelning kan se ut kommer troligen att ligga klart i år.

ANNONS

– Det är viktigt att låta arbetet få ta tid, även om jag inte försvarar att det dröjt sedan 2011. Men nu vore det olyckligt att hasta igenom det här jobbet. Så fort man ritar upp en ny gräns hamnar någon på ena eller andra sidan och vi måste kunna förklara varför vi gör som vi gör, säger Andreas Almquist och tillägger att synpunkter kommer att hämtas in.

– Vi kommer att lyssna av hur kommunerna ser på det, och stämma av med våra resenärer så att det blir en förbättring och förenkling och inte bara en förändring. Men beslutet ligger sedan hos politikerna i Hallandstrafikens styrelse.

Exakt när en ny zonindelning kan införas vet han inte, men det blir allra senast under första halvåret år 2020.

ANNONS