Efter flera år med fallande resultat visade kunskapsmätningen Timss 2015 att Sveriges fjärde- och åttondeklassare förbättrar sig i matematik, jämfört med den senaste mätningen 2011. Eleverna i årskurs åtta blir också bättre i naturvetenskap medan eleverna i årskurs fyra når upp till samma nivå som senast.
För Steven Jones, matematik- och NO-lärare på Furulundsskolan, kom beskedet som en glad nyhet.
– Det känns givetvis kul att det börjar vända i både matte och naturvetenskap, säger han.
Läraren tror att det finns flera förklaringar till resultaten.
– Det är svårt att peka på något speciellt, det finns nog flera bidragande orsaker. Vi har ju till exempel matematiklyftet där lärare har fått utbilda sig och införa metoder i klassrummet. Det har säkert bidragit.
Trots de positiva resultaten är matematik detämne som eleverna tycker är svårast, enligt Steven Jones som tror att det kan bero på hur vi pratar om ämnet.
– Vuxna som själva har haft svårt för matte för kanske över det på barnen och då blir den allmänna bilden att det är svårt, säger han och fortsätter:
– Det är synd för matte finns i vår vardag även om man kanske inte tänker på det.
Julia Bondeson Månsson som går i klass 8D på Furulundsskolan tror att elever kan tycka att ämnet är krångligt på grund av alla siffror. Själv tycker hon inte att matte är särskilt svårt.
– Jag har lätt för matte. Vissa grejer kan vara svårt men då får man ta hjälp av läraren, säger hon.
Klasskompisarna Charlie Dagård och Tommy Sunrise är inne på samma spår.
– Det mesta är inte speciellt svårt men vissa delar kan vara det. Då får man lägga ner mer tid, säger Tommy Sunrise.
Timss-undersökningen för 2015 presenterades på tisdagen. Även om Steven Jones gläds över resultaten vågar han inte dra för stora växlar av mätningen. Redan nästa vecka offentliggörs Pisa 2015 och det återstår att se om den ger samma bild.
– Då får vi se om det är tillfälligt eller mer befäst. Det hade såklart varit positivt om det har vänt så att man börjar prata mer positivt om skolan. Jag tror att det behövs lite lugn och ro i skolan så att man kan arbeta vidare efter alla reformer som har varit, säger han.