Dålig leverans. Färdtjänst och sjukresor har haft för stora förseningar, anser Hallandstrafiken som väljer att inte förlänga avtalet med nuvarande leverantörer, bland annat Taxi Halmstad.
Dålig leverans. Färdtjänst och sjukresor har haft för stora förseningar, anser Hallandstrafiken som väljer att inte förlänga avtalet med nuvarande leverantörer, bland annat Taxi Halmstad.

Upprepade förseningar stoppar förlängning av färdtjänstavtal

Förseningar och missnöjda resenärer gör att Hallandstrafiken inte förlänger färdtjänstavtalet med bland annat Taxi Halmstad. – Var femte resa är mer än fem minuter försenad. Vi har högre ambitioner än så, säger planeringschef Daniel Modiggård.

ANNONS
|

Beslutet att inte förlänga det avtal som Hallandstrafiken har med sammanlagt tio taxibolag när det gäller färdtjänst och sjukresor fattades på ett styrelsemöte i fredags.

Nuvarande avtal är treårigt och löper fram till siste juni 2018. Dock fanns möjlighet att förlänga i ytterligare två år.

Men Hallandstrafiken väljer alltså att i stället genomföra en ny upphandling. Förutom att Hallandstrafiken har fått ta emot ett ökat antal klagomål på hur kunderna blir bemötta har leveransen varit för dålig.

– Vi har gjort en totalbedömning av hela verksamheten och ser att var femte resa är mer än fem minuter försenad. Hallandstrafiken har högre ambitioner än så utifrån kundperspektivet. Det här är viktiga transporter som fyller en extremt viktig samhällsfunktion och det görs omkring 2 000 sådana här resor per dag, säger Daniel Modiggård.

ANNONS

HP har i flera artiklar belyst de problem som Hallandstrafiken har haft med en av leverantörerna, Taxi Halmstad. I höstas fick bolaget en skriftlig varning sedan upprepade förseningar på i vissa fall över en timme bland annat lett till att patienter missat sina sjukbesök.

Sedan Cabonline tog över Taxi Halmstad i fjol våras har antalet viten per månad legat på i snitt över 100 stycken, jämfört med ett snitt på 26 i början av året. Från maj till december har bolaget totalt betalat förseningsviten på nästan 2,6 miljoner kronor.

Tommy Edlund, ansvarig för region Syd på Cabonline, har tidigare förklarat att förseningarna berott på att det funnits för få bilar och uppgett att problemet skulle vara löst mot slutet av fjolåret.

En titt på antalet förseningsviten för januari och februari i år visar också att bättring har skett. Knappt 80 förseningsviten finns registrerade.

– Vi har sett att våra krav på åtgärder gett resultat, men vi är samtidigt inte tillbaka på den nivå vi hade under 2015. Så vi har fortfarande möten varje månad för uppföljning av leveransen specifikt för Taxi Halmstad, säger Daniel Modiggård.

Han tillägger dock att beslutet att inte förlänga avtalet beror på att Hallandstrafiken gjort en bedömning av helheten.

ANNONS

– Vi har mängder med duktiga taxiföretag och taxichaufförer, även inom Taxi Halmstad, som dagligen gör ett jättejobb med den här trafiken.

Hur kraven i en ny upphandling kan se ut vill han inte gå in på i dagsläget.

– Men vi får nu möjlighet att justera och ställa annorlunda krav. Vi vill hitta en modell som tydligt gagnar de taxibolag och taxiförare som sköter sig. Och om man inte levererar enligt krav ska det vara märkbara viten.

Före sommaren räknar Hallandstrafiken med att gå ut med en ny upphandling.

ANNONS