Stena Line tänker satsa på ytterligare en färja utöver Stena Nautica om man får ett avtal med hamnen i Halmstad. Bild: Annika Karlbom
Stena Line tänker satsa på ytterligare en färja utöver Stena Nautica om man får ett avtal med hamnen i Halmstad. Bild: Annika Karlbom

Två färjor möjliga på Halmstad-Grenå

Linjechef Tony Michaelsen säger att Stena Line är beredd att satsa i Halmstad om Grenålinjen flyttas hit.

|

–Halmstad kom upp på listan omgående i samtal med Hallands Hamnar. Vi gör bedömningen att vi skulle kunna få linjen att växa om vi flyttar dit, säger han och tillägger att rederiet är redo att sätta in ytterligare en båt till Grenå om flytten till Halmstad blir verklighet och går bra.

Fram tills ett besked kommer krävs ytterligare överväganden.

–Vi behöver säkerställa att tillväxten i form av ökade volymer och ytterligare ett fartyg kommer att fungera i Halmstad.

Vad finns det med fördelar med Halmstad jämfört med Varberg?

–Vår huvudlinje mellan Danmark och Sverige är Göteborg –Fredrikshamn. Närheten mellan Varberg och Göteborg gör att Varbergslinjen lever i skuggan av Göteborgslinjen. Det är en och samma linje på många sätt, det ser vi på trafikflödena. Flyttar vi Grenålinjen längre söderut får den en egen identitet.

–Om man ser det ur ett längre perspektiv och på hur trafiken mellan Norge, Danmark och Sverige utvecklats sig, kan vi konstatera att de fasta broförbindelserna över Öresund och Stora och Lilla Bält tagit en extremt stor del av marknaden sedan de kom på plats. Vår bedömning är att den trafiken kommer att växa ytterligare. Kommer vi närmare bron - vilket vi gör i Halmstad - kommer vi på ett annat sätt att bli en del av broarna. Det finns nya affärsmöjligheter i Halmstad helt enkelt.