I måndagens HP fick kommunen kritik för att Turistbyrån ska sälja te utan att betala ersättning för fotona på påsarna. Ann Johansson och Anna Malmström på Köpmansgården ifrågasätter varför kommunen ska konkurrera med dem. Bild: Lina Salomonsson
I måndagens HP fick kommunen kritik för att Turistbyrån ska sälja te utan att betala ersättning för fotona på påsarna. Ann Johansson och Anna Malmström på Köpmansgården ifrågasätter varför kommunen ska konkurrera med dem. Bild: Lina Salomonsson

Turistbyråns utbud irriterar tehandlare

Turistbyråns nya tesatsning retar inte bara upp fotografer. Även tebutiken Köpmansgården är irriterad över upplägget. – Varför vände sig inte kommunen till oss i stället, som har egna teblandningar med knytning till Halmstad? undrar butiksinnehavaren Anna Malmström.

ANNONS
|

– Jag blev ledsen när jag läste Hallandsposten på måndagsmorgonen. Jag hade ingen aning om att den kommunala turistbyrån sålde te – och än mindre att de ska satsa på en ny kollektion, säger Anna Malmström när hon kontaktar HP.

– Egentligen tycker jag det är konstigt att kommunen ska gå in och konkurrera med oss handlare i city, vi har det redan tufft nog som det är, förklarar hon och fortsätter:

– Och om nu Destination Halmstad vill sälja te till turister för att marknadsföra stan så borde de vända sig till oss som funnits här i 45 år, varav 30 år på Klammerdammsgatan.

ANNONS

Ann Johansson, som jobbat i butiken i över 20 år, håller med henne.

– Vi är sedan länge kända för våra egna blandningar, säger hon och räknar upp namn som Tre hjärtan, Gyllene Tider, 035, Kattegatt, 91:an och Najaden.

– Eftersom blandningarna inte går att köpa någon annan stans i landet får vi in beställningar från folk i Stockholm och städer som besökt Halmstad och lärt sig tycka om en viss sort, berättar Ann Johansson och tillägger:

– Teblandningarna som Turistbyrån köper in är ju de samma oavsett ifall det står Halmstad eller någon annan kommun på dem – medan våra är unika.

Enligt Sarah Forss, kommunikationschef på Destination Halmstad, har Turistbyrån bara beställt 800 tepåsar. Kan man inte säga att kritiken då bara är en storm i en tekopp?

– Nej, inte alls. I alla andra sammanhang brukar det vara noga med hur kommunal verksamhet ska bedrivas, säger Anna Malmström.

– Och kallar man sig Destination Halmstad borde man gynna det lokala i stället för något företag i Skåne som säljer till hela Sverige, säger Ann Johansson.

ANNONS