– Jag blev ledsen när jag läste Hallandsposten på måndagsmorgonen. Jag hade ingen aning om att den kommunala turistbyrån sålde te – och än mindre att de ska satsa på en ny kollektion, säger Anna Malmström när hon kontaktar HP.
– Egentligen tycker jag det är konstigt att kommunen ska gå in och konkurrera med oss handlare i city, vi har det redan tufft nog som det är, förklarar hon och fortsätter:
– Och om nu Destination Halmstad vill sälja te till turister för att marknadsföra stan så borde de vända sig till oss som funnits här i 45 år, varav 30 år på Klammerdammsgatan.
Ann Johansson, som jobbat i butiken i över 20 år, håller med henne.
– Vi är sedan länge kända för våra egna blandningar, säger hon och räknar upp namn som Tre hjärtan, Gyllene Tider, 035, Kattegatt, 91:an och Najaden.
– Eftersom blandningarna inte går att köpa någon annan stans i landet får vi in beställningar från folk i Stockholm och städer som besökt Halmstad och lärt sig tycka om en viss sort, berättar Ann Johansson och tillägger:
– Teblandningarna som Turistbyrån köper in är ju de samma oavsett ifall det står Halmstad eller någon annan kommun på dem – medan våra är unika.
Enligt Sarah Forss, kommunikationschef på Destination Halmstad, har Turistbyrån bara beställt 800 tepåsar. Kan man inte säga att kritiken då bara är en storm i en tekopp?
– Nej, inte alls. I alla andra sammanhang brukar det vara noga med hur kommunal verksamhet ska bedrivas, säger Anna Malmström.
– Och kallar man sig Destination Halmstad borde man gynna det lokala i stället för något företag i Skåne som säljer till hela Sverige, säger Ann Johansson.