Kritik mot mätning. Trafikverket beräknar bullret i Gullbranna med en modell som bara är giltig när vindhastigheten är 0–3 meter per sekund.
Kritik mot mätning. Trafikverket beräknar bullret i Gullbranna med en modell som bara är giltig när vindhastigheten är 0–3 meter per sekund.

Trafikbuller åtgärdas inte trots löften

Ett löfte som Trafikverket kan ge är att det inte kommer att sättas in några åtgärder mot bullret på E 6 vid Gullbranna.

ANNONS
|

– Nej, det blir ingen bullerdämpande asfalt. Bullerstörningen är nog ganska marginell i decibel, menar Clas Delling, bullerutredare på Trafikverket.

När Vägverket lovade bullerdämpande asfalt för 23 år sedan visste de inte vad Trafikverket vet i dag, som att bullerdämpande asfalt är nästan fem gånger så dyr som vanlig asfalt och livslängden hälften så lång.

Du har sagt att bullerdämpande asfalt är på experimentstadiet – stämmer det? Den har ju använts på motorvägen utanför Huskvarna.

–Jovisst, men den är fortfarande på experimentstadiet. Om de boende inte vill förstå så går det inte.

Ju grövre kornstorlek asfalt har, desto mer bullrar den. Utanför Gullbranna används i dag den näst grövsta kornstorleken som finns, elva millimeter.

ANNONS

Invånarna Bengt Danielsson och Stefan Forsman är kritiska till hur Trafikverket har beräknat bullret.

Myndigheten använder sig av nordisk beräkningsmodell, som är framtagen av Naturvårdsverket, men den är bara giltig vid neutrala eller måttliga medvindsförhållanden, det vill säga 0–3 meter per sekund.

– I Gullbranna har vi ett snittvärde på 5–8 meter per sekund enligt SMHI, men ändå använder man den här beräkningsmodellen, säger Stefan Forsman och tycker att kommunen borde göra egna mätningar i stället för att förlita sig på Trafikverket.

Nordisk beräkningsmodell går ut på att ljudnivån räknas ut digitalt, utifrån exempelvis avstånd till motorvägen och årsmedelvärde av trafik, i stället för att mätas genom en fysisk ljudupptagning vid husfasaden.

– Det här är den mest rättvisande beräkningsmodellen förutsatt att du plockar in rätt indata. Vissa dagar låter det mer än andra. Det beror på vindriktning, temperatur, om vägbanan är torr eller blöt och om fordonen håller hastigheten, säger Clas Delling.

De boende berättar att det nästan aldrig är så vindstilla som 0–3 meter per sekund i Gullbranna.

– Det är deras utsaga. De får ta den diskussionen med Naturvårdsverket som har tagit fram beräkningsmodellen. Vi har ingen annan modell att räkna på, svarar Clas Delling.

ANNONS

För två år sedan krävde miljö- och hälsoskyddsnämnden att Trafikverket skulle vidta åtgärder mot bullret. Alla instanser ställde sig bakom kravet, men i Mark- och miljööverdomstolen tog det stopp. De krävde inga åtgärder om bullernivån inte översteg 65 decibel i ekvivalentnivå (dygnsgenomsnittlig ljudnivå). Detta trots att Vägverkets ursprungliga löfte var 10 decibel lägre.

Att lägga pengar på fastigheter som hade lägre bullernivåer än 65 decibel var inte samhällsekonomiskt rimligt, menade domstolen. I domen från 2013 fastslogs att tre hus var utsatta för buller över 65 decibel. Ägarna till dessa fick löften om nya fönster.

Kommer ni att byta fönster på de hus som saknar ”god bullerreduktion”?

– Med de bullernivåer som är utomhus nu är det inget hus som har för höga nivåer inomhus, säger Clas Delling.

Ni byggde ett bullerplank men det håller inte tätt längre – hur ska ni åtgärda det?

– Nähä okej. Det är en fråga för vår driftsavdelning i så fall, de boende får vända sig dit.

Tänker ni sänka hastigheten från 120 till 110 kilometer i timmen på E 6 utanför Gullbranna?

– Det är länsstyrelsen som handlägger hastighetsärenden. Vi byter bara skyltar. En sänkning hjälper inte ett dugg mot bullret. Det blir ingen större skillnad på ljudet från personbilar. Lastbilar får ändå inte hålla så höga hastigheter.

ANNONS

Har du haft kontakt med de boende?

– Nej, det går via kommunens miljökontor. Jag har inte pratat med dem.

ANNONS