Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Värmen som råder ökar risken för att det ska bildas solkurvor. Bild: Göran Fält, Trafikverket

Tågen ställs in – vi snackar med en expert om solkurvor

Solkurvor är på allas läppar efter alla inställda tåg i värmen. Hallandsposten tog därför tillfället i akt att snacka lite med en expert på Trafikverket om just solkurvor.

Hallandstrafiken meddelande under onsdagen att all tågtrafik på sträckan Halmstad-Värnamo ställs in till och med måndag. Och även på flera andra håll i landet har trafiken på olika sträckor ställts in.

Detta för att den värme som råder ökar risken för att det ska bildas så kallade solkurvor, det vill säga lokala förskjutningar av spåret. Rälsen kan kort sagt bli lite krokig.

– Metallen utvidgas i värmen och då förlängs rälsen. Och förlängs rälsen för mycket, så blir det för mycket räls och då formas den som ett "s", säger Jörgen Borggren, enhetschef för underhåll av järnväg på Trafikverket.

Och då uppstår det risk för urspårning.

– Ju mer rälsen förskjuts desto större är risken för urspårning, och det var precis vad som hände i Småland förra veckan. Händelsen håller på att utredas, men det kan vara så att olyckan beror på just solkurvor.

Uppstår det tendens till solkurvor så är det arbetsinsatser nattetid som gäller för att råda bot.

– I värmen dagtid är det enorma krafter som verkar i rälsen så då kan man inte göra så mycket. Men på natten när det blivit lite svalare kan man kapa av en bit av rälsen och därmed minska mängden räls, säger han.