Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

1/2
ANNONS ▼

Romaner lär blivande sjuksköterskor empati

Kan man bli en bättre sjuksköterska genom att diskutera människoöden i romaner? Det tror man på Högskolan i Halmstad, där skönlitterär läsning ingår i vårdutbildningen.

Länge har romanläsning, och diskussioner kring den, varit ett inslag i sjuksköterskeutbildningen i Halmstad och Varberg, men för att par år sedan blev den ett mer strukturerat kursinslag.

– I många år har jag tyckt att det blivit intressanta samtal bland studenterna när de fått läsa skönlitteratur, säger Jörgen Öijervall, lärare på sjuksköterskeprogrammet.

Han berättar om reflektioner av typen ”det här ska jag tänka på som sjuksköterska” eller ”undrar hur jag skulle reagera i en liknande situation?”.

Så när Anna Fåhraeus, litteraturvetare på Högskolan, presenterade ett forskningsprojekt kring samtal om skönlitteratur med sjuksköterskestudenter var Jörgen Öijervall och hans lärarkollega Jeanette Källstrand Eriksson snabba att nappa.

– Kognitiv beteendeforskning visar att det sker saker inom en när man läser romaner som gör att man kan känna empati, säger Anna Fåhraeus.

Hon leder projektet, där ytterligare tre litteraturvetare ingår, och de tittar bland annat på hur läsningen ”kan bidra till kvalitetsfördjupning vid professionella reflekterande samtal om patient-omvårdnad och empati bland sjuksköterskor”.

– Vi läser både under termin två och termin fem. På den första kursen utgår vi bland annat från patografier, det vill säga biografier som sjuka eller anhöriga skrivit, förklarar Jeanette Källstrand Eriksson.

Bland annat har de läst Kristian Gidlunds självbiografiska ”I kroppen min: resan mot livets slut och alltings början”, som 29-åringen skrev innan han dog i cancer.

– Studenterna förstod då att hans liv handlade om så mycket mer än all den jobbiga behandlingen. Mycket av hans tankar upptogs av att bearbeta sorgen och rädslan över allt han skulle missa – exempelvis att han inte skulle få några barn, säger Jeanette Källstrand Eriksson.

– När man jobbar inom vården är det lätt att bli hemmablind, därför är det nyttigt att sätta sig in i patientperspektivet också, säger Anna Fåhraeus.

Jörgen Öijervall pratar om studenter som utryckt uppskattning över att få läsa annat än bara fackböcker, men också att diskussioner om känslor fått en del att öppna sig och berätta om egna upplevelser – exempelvis om hur familjen flytt undan krig eller om hur familjen drabbats av en svår sjukdom.

– När vi kommit in på empati har många insett att det inte handlar om 0 eller 100, utan att det är något som kan te sig olika beroende på situationen. Det gäller att få upp empatin till en medveten nivå för att kunna förhålla sig till den, säger han.

– Vetenskapen visar att empati inte bara är något som vissa har och andra inte har, utan det är något som kommer och går, säger Anna Fåhraeus och pekar på hur de som jobbar inom vården kan drabbas av empatitrötthet där stress och överbelastning gör att de inte orkar visa empati mot patienter och anhöriga.

– Det är viktigt att kunna sätta gränser för hur mycket andra människors problem ska få ta av en. Man måste skaffa sig en professionell hållning där man kan visa drabbade att man lyssnar och kanske visa närhet genom en hand på axeln, säger Jeanette Källstrand Eriksson.

– Lär man sig prata om sådant här blir det lättare för kolleger att stötta varandra, säger Anna Fåhraeus.

– Chanserna till att få ett hållbart yrkesliv ökar om man kan diskutera vad som man kan diskutera hur empati kan skifta – och klä sina känslor i ord, säger Jeanette Källstrand Eriksson.

Fakta: Böcker som kan väcka empati 

De här böckerna utgår studenterna från på kursen under termin två:

”Chocken efter fallet” av Nathan Filer.

”I kroppen min: resan mot livets slut och alltings början” av Kristian Gidlund.

”Låt vargarna komma” av Carol Rifka Brunt.

”Torka aldrig tårar utan handskar” av Jonas Gardell.

De här böckerna utgår studenterna från på kursen under termin fem:

”19 minuter” av Jodi Picoult.

”Fruktans tid” av Set Mattsson.

”Fågelburen” av Lisa Jewell.

”Kodnamn Verity” av Elisabeth Wein.

”Och bergen svarade” av Khaled Hosseini.

”Om du bara visste” av Caroline Säfstrand.

”Påven Johanna” av Donna Woolfolk Cross.

”Sophies historia” av Jojo Moyes.

Se mer från - Sjuksköterskor lär empati
MEST LÄST